سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

پندارهای نادرست درباره ازدواج

 

 

قسمت دوم

 

      باورها مدیران زندگی ما هستند. درطی زندگی و براساس تجربیات باورهایی در ذهن ما شکل می گیرند که بطور اتوماتیک و ناخودآگاه رفتار ما در موقعیت ها را تعیین می کنند. بعضی از این باورهای نادرست در روابط زناشویی مداخله کرده و سبب از هم پاشی یا ایجاد مشکل می شوند. آگاهی از آنها گرچه به خودی خود تصحیحشان نمی کند و نیاز به تلاشی برای تغییر عادت فکر کردن دارد ، ولی می تواند ما را در سطحی از آگاهی قرار دهد که از نفوذشان درتخریب زندگی مشترک جلوگیری نماییم.

بعضی ازاین پندارهای نادرست موارد زیر هستند:

 

11- او قبل از ازدواج شاهزاده سوار بر اسب سفید است و بعد از ازدواج حتماً به آن خوبی  باقی نخواهد ماند: توافق متخصصان بر آن است که در بیشتر موارد همسر شما پس از ازدواج تغییر نمی کند. هرچند که ممکن است شما با دیدن جنبه ای از شخصیت او که قبلاً آن را ندیده بودید شگفت زده شوید. خواه این جنبه از شخصیت او مثبت باشد خواه منفی.

 

12- بچه دار شدن ما را به هم نزدیک تر می کند. با وجود آن که ما فرزندانمان را بسیار دوست داریم، اما مسئولیت بزرگ کردن آن ها در خانواده های جدید (که معمولاً دیگر از  پشتیبانی خانواده گسترده تر برخوردار نیستند) در اکثر موارد فشار بسیار زیادی را بر همسران، و در نهایت بر رابطه بین آن دو وارد می کند. این مساله می تواند بزرگترین چالش در حفظ یک ازدواج شادمان باشد.

 

13- زنانی که ازدواج می کنند بیش از زنانی که ازدواج نمی کنند در خطر مواجهه با خشونت خانگی قرار دارند. برخلاف این نظر، پژوهش ها نشان می دهد که زنانی که ازدواج نکرده اند، به ویژه کسانی که بدون ازدواج با مردی زندگی می کنند، بیشتر در معرض خشونت خانگی قرار دارند.

 

14- هم خانه بودن یک زن و مرد درست مانند ازدواج است بدون آن که "تکه کاغذی" میانشان رد و بدل شده باشد. واقعیت آن است که در بیشتر موارد هم خانه بودن، سلامت روانی و آسایش جسمی را که ازدواج به ارمغان می آورد در بر ندارد. شرایط هم خانه ها بیشتر شبیه زوج هایی  است که هنوز ازدواج نکرده اند تا کسانی که ازدواج کرده اند. این مسأله تا حدی به دلیل آن است که این افراد کمتر از کسانی که ازدواج کرده اند خود را متعهد می دانند، و معمولآ خود مختاری شخصی بیش از رفاه و آسایش شریک زندگی وسلامت رابطه برایشان اهمیت دارد.

 

15- همسر شما بهترین دوست شماست. ممکن است با گذشت زمان روابط دوستانه شگفت انگیزی با همسر خود برقرار کنید. همسر شما ممکن است در تمام فراز و فرود های زندگی درکنار شما باشد. ولی این بدان معنی نیست که شما همه چیز را به او خواهید گفت. اشکالی ندارد که بهترین دوست شما همسرتان  نباشد.

 

16- در مقابل کودکان با یکدیگر بحث نکنید. در حقیقت این مسآله به شیوه مخالفت شما بستگی دارد. اگر منصفانه مبارزه کنید کودکانتان روش مخالفت محترمانه را یاد می گیرند. ما برای اینکه استفاده از واژه هایی مانند "لطفاً" و "متشکرم" را به کودکانمان بیاموزیم وقت زیادی صرف می  کنیم، ولی به آن ها یاد نمی دهیم که چگونه مخالفت کنند، یا چگونه مخالف بودن با طرف مقابل را بپذیرند. علاوه بر آن، نبرد منصفانه همسران را تشویق می کند که کمتر با یکدیگر بجنگند و بیشتر به دنبال یافتن راه حل مشکلاتشان باشند.

 

17- تنها چیزی که نیاز دارید عشق است. عشق رومانتیک برای یک ازدواج سعادتمند کافی نیست. عشق هرچقدر هم که شگفت انگیز باشد برای غلبه بر تمامی مشکلات کافی نیست، و مطمئناً نمی تواند به تنهایی از بروز همه مشکلات پیشگیری و یا تمام آن ها را حل کند. برای این منظور شما باید ماهیت ازدواج را بشناسید، مهارت های ویژه ای کسب کنید، و بپذیرید که برای این که بتوانید این مهارت ها را مرتبآ به کار برید باید پشتکار داشته باشید و به سختی تلاش کنید.

 

18- اول بچه ها. شما فرزندانتان را به شدت دوست دارید و برای موفقیت و شادکامی آن ها هرکاری انجام می دهید. فداکاری های شما برای فرزندانتان را پایانی نیست. اما به یاد داشته باشید که اگر بخواهید ازدواجتان را حفظ کنید، نباید همواره فرزندانتان مهم ترین باشند. شاید عجیب به نظر برسد ولی در ازدواج، همسر شما مهم تر است، نه فقط به خاطر خودتان، بلکه به این دلیل که فرزندان در یک خانواده یکپارچه و سالم بزرگ شوند.

 

19- انقلاب جنسی باعث شده که کیفیت روابط جنسی خیلی بهتر شود. امروزه با فشردن یک کلید رایانه می توان به تصاویر هرزه نگارانه دست یافت. هیچ روش ناشناخته ای برای تحریک جنسی به کمک استفاده از اینترنت باقی نمانده است. ولی خطر این جاست: ممکن است شما چند حرکت جدید بیاموزید، اما وقتی با همسر خود هستید دیگر فقط شما دو نفر حضور ندارید، تصاویر تمامی آن زنان و مردان نیز در ذهن شما حاضر اند و  ممکن است باعث شوند مدام خود یا همسرتان را با آن ها مقایسه کنید و همیشه در این رقابت کم بیاورید، یا چنین بپندارید که کس دیگری را می توانید بیابید که یا شما برای او جذاب تر باشید و یااو برای شما، و یا فکر کنید سایرین بیش از شما از رابطه جنسی خود لذت می برند و شما چیز زیادی را از دست می دهید.

 

20- یک ازدواج خوب با یافتن همسر ایده آل آغاز می شود. هنگامی که اوضاع بر وفق مراد پیش نمی رود سرزنش کردن همسرتان آسان ترین کار است، ولی در بیشتر موارد این تصور که با شخص مناسب ازدواج نکرده اید ریشه در انتظارات غیر واقع بینانه شما دارد.

 

21- در یک ازدواج مناسب، با گذشت زمان زن و شوهر خود به خود  به یکدیگر نزدیک تر می شوند. هیچ چیزی به طور خود به خود اتفاق نمی افتد؛ هر دستاوردی حاصل تلاش است. یک ازدواج خوب درنتیجه مراقبت و رسیدگی مداوم به دست می آید. این امر درباره هر رابطه موفق دیگری نیز صادق است.

22- پاسخ گفتن به نیازهای شخصی با تلاش برای ساختن یک ازدواج  موفق همخوانی ندارد. قرار نیست پس از ازدواج به عنوان یک فرد مستقل وجود خارجی نداشته باشید. هر یک از همسران جدای از نقشی که به عنوان زن یا شوهر برعهده دارد برای خود زندگی مستقلی دارد، و باید بتواند فضای کافی برای رشد خود به عنوان یک انسان را در اختیار داشته باشد. بعضی از همسران به یکدیگر نزدیک تر و وابسته تر هستند و بعضی از یکدیگر جداتر. نکته کلیدی آن است که بتوانید الگوی متعادلی را بیابید که برای شما به بهترین شکل کار کند.

 

23- هدف از ازدواج آن است که هم زن و هم شوهر دقیقآ ان چه را می خواهند به دست آورند. انتظار نداشته باشید که با ازدواج تمامی آرزوهایتان جامه عمل بپوشد. حتی در بهترین ازدواج ها هم همسر، و رابطه بین همسران فقط تا حدی می تواند آرزوها را برآورده سازد. از آن جا به بعد باید به دنبال منابع دیگری بود که به برآورده شدن آرزوها کمک کنند، منابعی مانند شغل، خانواده، و یا دنبال کردن کارهای مختلفی که برایمان جالب است.

 

24- ازدواج بیشتر به نفع مردان است تا زنان.  برخلاف آن چه تاکنون تصور و وسیعاً درمورد آن تبلیغ می شد، پژوهش های اخیر نشان می دهد که زن و مرد تقریباً به یک اندازه از ازدواج نفع می برند. هردو نفر عمر طولانی تری خواهند داشت، شادکام تر زندگی خواهند کرد، و از سلامتی و ثروت بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

25- دوره ماه عسل، شادترین زمان زندگی است. نادرست. گاهی سخت ترین دوران زندگی زناشویی چند ماه نخست ازدواج است. هیچ زمان مشخصی برای آن که احساس کنید واقعآ در ماه عسل هستید وجود ندارد، و تعارض زودرس نیز ایرادی ندارد. آن چه مهم است چگونگی مدیریت آن است.

 

26-  شما و همسرتان در همه کار سهیم خواهید بود. ممکن است همسر آینده شما بخواهد که تمام اوقات فراغت خود را درست مانند شما بگذراند. ولی خیلی روی این مسآله حساب نکنید، و از علائق خود نیز صرف نظر نکنید. اجازه دهید تفاوتهایتان را بشناسید و انهارا مدیریت کنید.

 

27- هیچگاه جذب فرد دیگری نخواهید شد. احتمال آن که در طی زندگی مشترک با همسرتان به فردی بر بخورید و به سوی او جذب شوید بسیار زیاد است. ولی آن چه مهم است انتخاب ماست که بخواهیم به همسرمان وفادار باقی بمانیم.

 

28- رابطه بین شما پس از ازدواج بهتر خواهد شد. ازدواج ابزار بهبود رابطه نیست. به رابطه بین خودتان در دوران پیش از ازدواج دقت کنید. اگر چیزهای زیادی به چشمتان می آید که آن ها را نمی پسندید، خود را نفریبید و فکر نکنید که ازدواج چیزی را تغییر می دهد.

 

29- ازدواج یعنی یکی شدن. نه! ما یک نفر نخواهیم بود. ما افراد جداگانه ای با دوست داشتن ها و نداشتن ها، و با علائق خاص خود هستیم. امروزه ما می دانیم که اگر بخواهیم زندگی مشترک سعادتمندی داشته باشیم، باید دیوارهای دور آن را آن چنان گسترش دهیم که دو انسان بزرگ  و هوشمندی که هریک نیازمند فضایی مناسب است در آن جای گیرند.

 

ترجمه : هایده حفیظی ( کارشناس ارشد روانشناسی)