سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

کنترل نشخوارهای فکری

 

 

افکار نگران کننده و نشخوارهای فکری به شدت در زندگی روزانه ما تداخل ایجاد می کنند. بدین معنا که در فکری گیر می کنیم و گاهی ساعت ها با آن ذهن ما مشغول می شود.نشخوار فکری و نگرانی از یک سنخ هستند با این تفاوت که نشخوار فکری بر احساسات بد و تجارب گذشته تمرکز دارد و نگرانی بر امکان بالقوه وقوع حوادث بد در آینده .

این گونه افکار را روان شناسان " اختلال وسواس فکری " می نامند . عموما این افکار ریشه در اضطراب های شخص دارند. در این مقاله سعی شده تا راه هایی برای کنترل این افکار ناخوشایند ارایه شود.

 

1- شناسایی افکار مزاحم:

این افکار را شناسایی و در یک جمله خلاصه کنید و بر روی آنها یک نام بگذارید.

 

2- یافتن تحریف:

پس از یافتن و نامگذاری افکار مزاحم ، به جای تمرکز بر موارد منفی و بزرگ نمایی آنها به نکات مثبت توجه کنید.

 

3- نوشتن افکار منفی:

یکی از موثر ترین را ه ها برای تسلط براین افکار ، نوشتن آنهاست. پس از نوشتن آنها می توانید کاغذ را مچاله کنید و آنرا دور بیاندازید ، در رود خانه بیاندازید و یا بسوزانید .

 

4- تمسخر افکار منفی:

سعی کنید با طنز با اینگونه افکار برخورد کنید . تمسخر باعث می شود از بار هیجانی این افکار کاسته شود.

 

5- با یک حرکت فیزیکی نگرانی را از خود دور کنید:

برای مثال هر دفعه که این افکار در ذهن شما حضور پیدا می کنند یک ضربه به دست خود بزنید و نشخوار ذهنی را رها کنید. مثلا اگر در حال انجام کاری هستید آن کار را متوقف کنید و در مورد چرایی افکارتان از خودتان سئوال کنید.

 

6- معنای مسایل را بیابید: بیشتر مردم در مورد اشتباهات خود دچار عقده های روحی می شوند. کاری را خراب می کنند . در هر مسئله ای، درسی نهفته است. به دنبال آموختن درس خود باشید و مانند شماره یک، آن را شناسایی و نامگذاری نمایید. پیش از قضاوت شتابزده در هر موردی، واقعیات را مورد بررسی قرار دهید.

 

7- بخشش خود:

پس از یافتن معنا، خود را ببخشید. این قسمت، به ویژه برای افراد کمال گرا، بسیار مشکل است. به یاد داشته باشید که افراد کمال گرا، به طور طبیعی بیش از حد، دوباره می اندیشند. بخشیدن خود، به معنی تمرکز به روی بینشِ به دست آمده از اشتباهات و رهایی از باقی مسائل است.

 

8- در زمان حال زندگی کنید:

نشخوارهای فکری به گذشته و آینده تعلق دارند. بیشتر ما در زمان حال فکر نمی کنیم . تلاش کنید تا صدای اتومبیل، پرندگان، یا هر صدایی که در پیرامون شما به گوشتان می رسد را بخوبی بشنوید. به آنچه در جلوی چشمانتان در حال روی دادن است توجه کنید.

 

نویسنده: دکتر آناهیتا ثمررخی - روانشناس