سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

ده حقیقت جالب در مورد شخصیت

شخصیت چه کسی هستیم را می سازد ، شخصیت تقریباٌ بر همه جنبه های زندگی ما شامل آنچه که انتخاب می کنیم تا برای زندگی انجام دهیم، چگونگی تعامل با خانواده هایمان و انتخاب دوستان و شرکای عشقی مان تاثیر می گذارد. اما چه عواملی بر شخصیت ما اثر گذارند؟ آیا می توانیم شخصیتمان را تغییر دهیم یا در طول زندگی کلیت ویژگیهایمان را حفظ کنیم ؟

شخصیت چون موضوع جذابی است ، به یکی از پرمایه ترین موضوعات تحقیقی در روان شناسی تبدیل شده است . به منظور آگاهی بیشتر از آنچه محققین درباره حقایق 10 گانه جاذبه شخصیتی شما دانند ، به ادامه مطلب می پردازیم.

  • ترتیب در تولد می تواند بر شخصیت شما اثر گذارد.

احتمالاٌ درباره این مفهوم قبلاٌ مطالبی شنیده اید . بچه های اول را غالباٌ  رئیس مآب و مسئول توصیف میکنند ، در حالی که بچه های آخر را گاهی غیر مسئول و  تکانشی می خوانند.

اما این کلیشه های رایج تا چه حد درست هستند ؟

برای دهه ها،کتابهای روانشناسی ، برای اثر ترتیب تولد بر شخصیت اهمیت زیادی قائل بودند. اما به سختی می شد شواهدی از این پدیده که تا همین اواخر بصورتی گمراه کننده باقی مانده بود پیدا کرد.             بررسی تجربی نشان داد چیزهایی مثل ترتیب در تولد و تعداد اعضای خانواده  به واقع بر شخصیت تاثیر می گذارند حتی یک بررسی نشان داد که ترتیب تولد می تواند در انتخاب دوستان و شرکای عشقی  موثر باشد ، یعنی اینکه بچه های اول تمایل به معاشرت و همدلی با سایر بچه های اول ، بچه های وسطی با سایر بچه های وسطی و بچه های آخر با سایر بچه های آخر دارند.

  • شخصیت شما در طول زندگی نسبتاٌ ثابت است

آیا فکر میکنید که شخصیت در طول زمان می تواند تغییر کند یا خلقیات اصلی شما همچون تصویر حکاکی شده ای در سنگ است؟ در مطالعات بلند مدت که در مورد شخصیت انجام شده است برخی از بخشهای اصلی شخصیت در طول زندگی ثابت باقی می مانند. سه جنبه ای که در گذران عمر ما تغییر می کنند میزان اضطراب ، دوستی و اشتیاق به کسب تجربیات نوین است.

بر طبق تحقیقات پل تی کاستاجی آر، مدرکی در دست نیست که ثابت کند تمامی شخصیت ما در گذران زندگی تغییر می کنند.

آنچه که در طول زندگیتان تغییر می کند ، نقشهایی است که بعهده دارید و موضوعاتی که برایتان اهمیت بیشتری دارند. افراد ممکن است فکر کنند که در گذر عمر شخصیتشان تغییر کرده است ، اما این عادت آنهاست ، سلامت ، نیرو ، مسئولیتها و شرایط آنهاست که تغییر می کند ، نه شخصیت اصلیشان .

  • ویژگیهای شخصیتی به بیماریهای خاصی مرتبطند.

در گذشته این تردید وجود داشت که چند ویژگی مختلف شخصیتی به بروز بیماریهای خاصی کمک می کنند. برای مثال دشمنی و تهاجم غالباٌ به بیماریهای قلبی نسبت داده می شد. مشکل این بود که برخی از بررسیها و مطالعات این ارتباط را آشکار می کردند، اما مطالعات دیگری چنین ارتباطی را تایید نمی کردند.

اخیراٌ محققین با استفاده از تکنیک آماری متاآنالیز به ارزیابی مجدد تحقیقات قبلی در مورد ارتباط بین شخصیت و بیماری پرداخته اند.

آنچه محققین دریافتند ارتباطی بود که قبلاٌ به آن توجه نشده بود و آن ارتباط بین ویژگیهای روان رنجوری شخصیت و بیماریهای سردرد ، آسم ، ورم مفاصل و زخم های گوارشی و بیماریهای قلبی بود.

مطالعه دیگری نشان داد که کمرویی ممکن است به طول عمر کوتاهتر ارتباط داشته باشد.

  • حیوانات دارای شخصیتهای متمایزی هستند

آیا هرگز به فکرتان رسیده است که حیوان خانگی محبوبتان شخصیتی دارد که او را کاملاٌ منحصر به فرد ساخته است ؟ محققین متوجه شده اند که حیوانات تقریباٌ از هر گونه ای یعنی از عنکبوت ها گرفته تا پرندگان و فیلها ، جملگی با اولویتها ،رفتارها و عادات خاص که در طول زندگی ثابت هستند، شخصیت متعلق به خودشان را دارند.

در حالی که برخی منتقدین میگویند این امر نشانگر نسبت دادن ویژگیهای انسان به حیوان است ، محققین در موضوع شخصیت حیوانات توانسته اند رفتارهای سازگاری را که می تواند بطور تجربی  مورد آزمون و اندازه گیری قرار گیرد ، شناسایی کنند.

  • تحقیفات اخیر نشان می دهد که 5 ویژگی اصلی شخصیتی وجود دارند.

محققین در گذشته در مورد اینکه دقیقاٌ چه تعداد ویژگی شخصیتی وجود دارد ، مباحثاتی داشته اند،

محققین اولیه مثل گوردون آل پورت نشان دادندکه 4000 ویژگی متمایز شخصیتی وجود دارد ، در حالی که سایر محققین مثل ریموند کتل  16 مورد ویژگی شخصیتی ارائه کردند.

امروزه بسیاری از محققین شخصیت ، از نظریه 5 عاملی شخصیت که 5 بعد گسترده شخصیتی تشکیل دهنده شخصیت انسان را توصیف می کند ، حمایت می کنند.

  • شخصیت بر اولویتهای شخصی اثر گذار است

تعجبی ندارد که دریابیم  شخصیت انسان می تواند تاثیر عمیقی بر اولویتهای شخصی او داشته باشد، اما ممکن است واقعاٌ با دور از دسترس بودن این تاثیرات متعجب شوید. از انتخاب دوستانتان گرفته تا سلیقه تان در انتخاب یک موسیقی ، شخصیت منحصر بفردتان می تواند تقریبا بر هر انتخابی که در  زندگی روزانه دارید  اثر بگذارد.

برای مثال شما وقتی به رعایت دقیق موضوعاتی قبل از انتخاب کاندیدایی برای حمایت از او افتخار می کنید ، محققین آن را حاکی از این می دانند که شخصیت نقش مهمی در اولویت های سیاسی بازی               می کند.

در بررسی ای که محققین در دانشگاه تورنتو انجام دادند ، دریافتند افرادی که خودشان را محافظه کار می دانند در یک ویژگی شخصیتی که فرمانبردایی ( نظم و ترتیب ) نامیده میشد، برتر بودند در حالی که آنهایی که خود را لیبرال می دانستند در همدلی برتر بودند.

محققین بر این باورند که این شخصیت زیر بنائی ،لزوما حافظ نظم و یا بیانگر همدلی ای است که می تواند تاثیر نیرومندی بر اولویتهای سیاسی بگذارد.

  • مردم می توانند بر اساس نمایه و فیس بوک شما قضاوت صحیحی در مورد شخصیتتان داشته باشند. وقتی در مورد هویت آنلاین افراد فکر می کنید ، ممکن است تصور کنید که بیشتر مردم سعی می کنند نسخه ایده آلی از خود واقعی شان ارائه کنند ، رویهمرفته در بیشتر موقعیتهای آنلاین شما اطلاعاتی را انتخاب می کنید که می خواهید آنها را آشکار نمایید. دست به انتخاب جذابترین عکسها از خودتان می زنید تا آنها را ارسال نمایید و میتوانید نظراتتان را قبل از ساختن ، ویراستاری و ... مورد تجدید نظر قرار دهید . با کمال تعجب ، یک بررسی نشان داد که نمایه های فیس بوکی واقعا در انتقال شخصیت واقعی افراد بسیار خوب هستند . در یک بررسی ، محققین نمایه آنلاین 236 آمریکایی دارای سابقه دانشگاهی را دیدند .این مشارکت کنندگان پرسشنامه ای را تکمیل کردند که برای اندازه گیری ویژگیهای شخصیتی شامل برون گرایی ، سازگاری ، پیروی از وجدان ، روان رنجوری و صراحت طراحی شده بود.

مشاهده کنندگان سپس شخصیتهای مشارکت کنندگان را برحسب نمایه های آنلاین درجه بندی کردند و این مشاهدات با نتایج پرسشنامه های شخصیتی مقایسه شدند. این محققین متوجه شدند که مشاهده گران می توانند به شخصیت یک فرد بر مبنای نمایه فیس بوکی او دست یابند. سام گاسلینگ نویسنده و روان شناس می گوید : من فکر میکنم توانایی در بیان شخصیت به دو طریق به محبوبیت شبکه های اجتماعی کمک می کند.

اول اینکه امکان می دهد دارندگان نمایه به دیگران اجازه دهند که بدانند چه کسی هستند ، برای انجام این کار بیان شخصیت  نیاز اساسی به شناخته شدن توسط دیگران را اجابت می کند. دوم اینکه به معنای آن است که مشاهده کنندگان نمایه، احساس می کنند که می توانند به اطلاعاتی که از نمایه های  شبکه اجتماعی آنلاین که با زحمت بدست می آورند ودر کلیت این سیستم اعتمادسازی می کند ، اطمینان حاصل نمایند.

  • عوامل زیادی می توانند در اختلال شخصیتی نقش داشته باشند تخمین زده میشود که 10 تا 15 درصد بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا نشانه های حداقل یک اختلال شخصیتی را تجربه کرده اند .

محققین تعدادی از عواملی را که در شروع اختلالات شخصیتی مثل اختلال ( روان رنجوری ), فکری – عملی و اختلال شخصیتی مرزی نقش داشته اند را شناسایی کرده اند این عوامل شامل :

 

  • وراثت
  • روابط با همسالان
  • حساسیت زیاد
  • سوء رفتار کلامی
  • رنج روحی دوران بچگی
  • صفات اصلی نادر هستند

                  آلپورت روان شناس ، ویژگیهای اصلی را آنهایی می داندکه بر زندگی فرد تا آنجایی تسلط داشته باشد که معرف فرد باشدو غالباٌ شخص را با آن ویژگی به خصوص شناسایی می کنند، اما در بسیاری از موارد افراد به خاطر این ویژگیها بسیار معروف می گردند بطوری که نامشان مترادف با این نوع از شخصیت می گردد. ریشه این واژه های غالبا مورد استفاده قرار گرفته را در نظر بگیرید مثل فرویدیان ، ماکیاولیان، نارسیسیان، دون ژوان و ...                           .

برای بسیاری از مردم ، شخصیت متشکل از ترکیبی از صفات محوری و ثانوی است. ویژگیهای محوری آنهایی هستند که بنای شخصیت را می سازند ، در حالی که صفات ثانوی ( فرعی )  آنهایی هستند که با اولویتها ، نگرشها و رفتارهای متناسب با موقعیت ها مرتبطند.

  • حیوانات خانگی تان ممکن است اطلاعاتی را در باره شخصیتتان آشکار سازند.

سگ دوست دارید یا گربه ؟ طبق یک بررسی ، پاسخ شما به این سوال اطلاعات مهمی را درباره شخصیتتان آشکار می سازد.

در مطالعه ای که به روی 4500 نفر انجام شد ، محققین از مشارکت کنندگان خواستندکه گربه دوست بودن یا سگ دوست بودن را در این تحقیق مدنظر قرار دهند. ضمنا این افراد پرسشنامه بررسی شخصیت را که تعدادی از صفات گسترده مثل پیروی از وجدان ، صراحت ، روان رنجوری و سازگاری را شامل می شد ، تکمیل نمودند.

این محققین دریافتند که افرادی که خود را دوستدار سگ معرفی کردند برون گراترند و مشتاق خرسند کردن دیگران هستند، در حالی که آنهایی که خود را دوستدار گربه توصیف کردند ، درون گراتر و کنجکاو بودند.

بر طبق نظر محقق روان شناس دانشگاه آستین تگزاس، "سام گاسلینگ" ، این نتایج دارای مضامین مهمی در حوزه درمان حیوانات خانگی است. با استفاده از غربالگری شخصیت، درمانگران قادر خواهند بود نیاز مردم به حیوانات ر ابر اساس بیشترین تناسب با شخصیت شان را مطابقت دهند.

مترجم: محمد تقی بحرینی (داوطلب همکاری)