چاپ
دسته: مقالات
بازدید: 3014

تن آرامی (relaxation)

تمرین: دسته نور

دسته نور، تمرینی است که به شما این امکان را می دهد تا تمرکز کامل تری بر زمان حال به دست بیاورید. هم چنین شما را قادر خواهد ساخت تا با آگاهی بیش تری متوجه احساسات بدن خود شوید. این احتمال وجود دارد که وقتی در حال انجام این تمرین هستید همانند دیگر تمرین ها توجه تان به موضوعات دیگری پرت شود، اگر این اتفاق افتاد، نگران نشوید و سعی کنید مجددا تمرکزتان را برروی انجام تمرین معطوف کنید و از انتفاد و قضاوت درباره ی خودتان خودداری کنید.

دستور العمل 

 برای اجرای تمرین، مکان مناسبی را در قسمتی از منزل انتخاب کنید و در آن جا بنشینید. جایی باشد که حداقل برای مدت 10دقیقه، چیزی حواس شما را پرت نکند و هم چنین سر و صدای مزاحم نیز در محیط وجود نداشته باشد. چند نفس آرام و عمیق بکشید و چشمانتان را ببندید. با استفاده از قدرت تخیل خود، یک دسته نور باریک و سفید تصور کنید که دور سر شما می چرخد. تجسم کنید همین طور که در حال اجرای تمرین هستید این دسته نور به آرامی به سمت قسمت پایین بدن شما حرکت می کند و در این هنگام شما می توانید از احساسات جسمانی متفاوتی که این نور بر روی آن قسمت های بدن قرار گرفته است آگاه شوید.

در حالی که با چشمان بسته در حال نفس کشیدن هستید، سعی کنید هم چنان دسته نور سفیدی را که در بالای سرتان در حال چرخش است، تجسم کنید. علاوه بر این توجه کنید در قسمت هایی از بدنتان که دسته نور بر روی آن قرار می گیرد چه نوع احساس های جسمانی به وجود می آید. احتمالا پوست سرتان شروع می کند به خاریدن و مورمورشدن. توجه داشته باشید هرگونه احساس دیگری که در این نواحی از بدنتان به وجود بیاید، طبیعی است.

در این لحظه، دسته نور که از روی اندام های مختلف بدنتان عبور کرده و به انگشتان پاها رسیده ، ناپدید می شود. چند نفس آرام و عمیق بکشید و هر موقع که احساس راحتی کردید، چشمانتان را به آرامی باز کرده و تمرکز خودتان را به محیط اطرافتان معطوف نماییید.

 

 

برگرفته از کتاب " رفتاردرمانی دیالکتیک"