سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 انواع حمایت : حمایتی که لازم دارید

 

 

سه نوع حمایت اصلی وجود دارد: اطلاعاتی، عاطفی و عملی.

حمایت اطلاعاتی: این نوع حمایت برای شما آگاهی درباره ی مشکلتان فراهم میکند. این اطلاعات ممکن است شامل: یافته های علمی ، جمع آوری اطلاعات درباره انتخاب های احتمالی حل مشکل، یا صحبت با کسانی باشد که مشکلی مشابه شما دارند.

حمایت عاطفی: این نوع حمایت در پی سلامت  (well-being) هیجانی برای شماست. این پشتیبانی می تواند شامل: گوش دادن به درد دل های شما، دادن فرصتی برای ابراز هیجان تان باشد، و یا زمانی که نیاز به یک دوست و هم صحبت دارید می تواند آغوشی پذیرا و محبت آمیز برای شما فراهم سازد.

حمایت عملی: این حمایت به شما از طریق ارئه خدمات عملی خاص کمک می کند. این خدمات ممکن است شامل: فراهم سازی تسهیلات از طریق کمک در کارهای خانه ( مثل پخت و پز و نظافت) باشد، یا رفتن پیش دکتر با کمک حامی باشد.

حضور در گروه های حمایتی و برخورداری از حمایت مزایایی دارد که از میان آنها می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

مزایای حمایت:

  • کاهش اضطراب و رنج روانی
  • کاهش افسردگی و احساس دردمندی
  • بالا بردن خُلق و بهبود تصور فرد از خودش
  • بهبود توانایی فرد برای کنار آمدن با مشکل
  • تقویت احساس تسلط فرد برای کنترل اوضاع

گام های حمایتی:

  • در اولین قدم کسانی را نام ببرید که می توانید از آنها از جنبه های مختلف کمک بگیرید. فهرست اسامی شما ممکن است شامل: شریک زندگیتان، فرزندانتان، سایر اعضای خانواده و اقوام، دوستان، گروه حمایتی، همکاران، همسایه ها یا دست اندر کاران خدمات بهداشتی و درمانی باشد. افراد بهبودی یافته از بیماری یا مشکل نیز در این فهرست جای می گیرند. به این افراد Co-survivors هم می گویند. بازهم به دور و برتان نگاهی بیاندازید، مسلماً در شبکه اجتماعی که عضو آن هستید عده ای از اشخاص را برای حمایت پیدا می کنید. آیا کسی/کسانی را می شناسید که مشکل یا بیماری مثل شما داشته باشد؟ کمی فکر کنید، کس دیگری را می شناسید که به طریقی دیگر بتواند به شما کمک کند؟

 

  • دومین گام، نوشتن نوع حمایت یا پشتیبانی است که مایلید هرکدام از نامبردگان در لیست بالا به شما ارائه دهند. به عنوان نمونه، ممکن است از پزشکتان بخواهید درباره بیماریتان به شما پشتیبانی اطلاعاتی و تخصصی ارائه دهد؛ از دوست صمیمی خود انتظار حمایت عملی داشته باشید؛ و از شریک زندگیتان انتظار داشته باشید که علاوه بر حمایت اطلاعاتی و عملی از شما حمایت عاطفی هم بکند.

 

  • برای سومین قدم بگویید دقیقاً چه کسی در چه مورد به شما کمک می کند. مشخصاً حامی/حامیان خود را در حال حاضر نام ببرید. شما می توانید کسی را نام ببرید که وقتی غمگین هستید آغوشش را برای شما بازمی کند. کس دیگری را نام ببرید که در کارهای خانه کمکتان می کند؛ و فردی دیگر که هرگونه اطلاعات مرتبط با بیماری شما را از میان روزنامه ها، مجلات، برنامه های تلویزیونی و رادیویی و... جمع آوری نموده و به شما ارائه می دهد.

 

  • شخصی را به عنوان پشتیبان تقویتی (backup support person) داشته باشید. با این که الان شما درگیر این بیماری یا مشکل هستید، افراد خاصی در زندگی شما وجود دارند که درگیر بیماری یا مشکلی مشابه بیماری یا مشکل شما بوده اند. گاهی همین co-survivor ها نیاز دارند ابتدا احساسات و تجارب خود را با شما درمیان بگذارند تا بتوانند نقش حامی را ایفا کنند.

نکات مهمی که قبل از امتحان کردن گروه های حمایتی باید مورد توجه قرار گیرند

  • ممکن است دریابید که یک گروه حمایتی طی یک مرحله از درمانتان مؤثر است، ولی فایده ی چندانی برای مراحل دیگر ندارد.

حتماً قبل از شرکت در جلسات گروه با رهبر گروه درباره اهداف آن صحبت کنید تا دریابید آیا شرکت در آن نیازهای شما را تأمین می نماید یا خیر.

 

 

ترجمه و اقتباس: سوده صحرایی (روانشناس بالینی)