سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

?Does 'Hope Therapy' Help Depression

By Kelley Colihan

 

 

آیا امید درمانی به بهبود افسردگی کمک می کند؟

 

همواره این سوال در ذهن بشر مطرح بوده که آیا " امید" می تواند یادگرفته شود؟

روانشناسان معتقدند امید با خوش بینی متفاوت است . " اگر می دانید از زندگی چه می خواهید، و می دانید چگونه آنچه را  از زندگی می خواهید بدست آورید، و تلاشتان حرکت برای تحقق بخشیدن به آن است ، شما امید دارید" .

به نوشته محققان امید در افراد داری سه عنصر اصلی می باشد :

اهداف: آنها اهداف بلند مدت و کوتاه مدت معناداری دارند.

راه های رسیدن به اهداف: نقشه یا طرحی برای رسیدن به اهداف خود دارند، و هم چنین توانایی یافتن راههای جایگزین، در صورت لزوم را دارند . 

خودگویی مثبت: با خود گفتگوهای مثبتی مثل بیانیه های قدرتمند دارند . چیزی شبیه جملات " می دونم که می تونم" .

محققین معتقدند این سه ویژگی باهم مرتبط هستند و قابلیت یادگیری دارند.

" امید درمانی در صدد تکیه  بر نقاط قوت مردم است و یا این که به اآنها یاد دهد چگونه می توانند نقاط قوت خود را تقویت کند و پرورش دهند". امید درمانی بر این که چی غلط هست تمرکز نمی کند، بلکه تمرکز بر این است که چگونه توانایی خود را بکار گیریم. این کار یعنی تمرکز بر نقاط قوت ، مسیری است برخلاف درمان سنتی است که بر چه چیز غلط است تمرکز می کند.

تحقیقات متعددی در زمینه " امید درمانی " انجام شده که نتایج مثبتی را نشان میدهند.

 

در این زمینه تحقیقی توسط چیونس در دانشگاه ایالت اوهایو بر روی 32 نفر انجام شد. این افراد جلسات امید درمانی را در گروه هایی 4 تا 8 نفره برای 2 ساعت در هفته در 8 جلسه گذراندند. افراد گروه قبل و بعد از گذراندن دوره،  پرسش نامه هایی را تکمیل نمودند ، که نتایج  آنها با گروهی که دوره آموزشی امید درمانی را نگذرانده بودند مقایسه شد.

بررسی نتایج نشان می دهد که گروه آموزش تغییرات معنا داری در افزایش عزت نفس ، معنای زندگی ، و کاهش اضطراب نسبت به کسانی که در گروه شرکت نکرده بودند، نشان دادند. نتایج هم چنین تغییراتی در نشانه های افسردگی نیز نشان دادند،  ولی  این تفاوت از نظر آماری تفاوت معنادار نبود.

در دوره آموزشی گروه مهارتهایی مرتبط با امید را دریافت نمودند.     

    در پیشینه تحقیقاتی که در پژوهش آمده است ، محققین نوشته اند که بسیاری از کسانی که در جلسات روان درمانی حضور می یابند ، از نظر روانی بیمار نیستند. بلکه در جلسات بیشتر به آنها کمک می شود تا راه های رفع آسیب های وارده به روح و روان خود را بیابند . محققین همچنین معتقدند، با شناسایی و تقویت نقاط قوت افراد می توان نتایچ بهترو قدرتمندتری در کمک به ایشان برای پیشگیری از بازگشت رفتار مخرب بدست آورد. 

چیونس می نویسید " نکته جالب در مورد امید درمانی این است که در اصل یاد می گیریم افرادی که در ست عمل می کنند از چه فاکتورها  و مولفه هایی پیروی می کنند،  آن درسها را یاد می گیریم و در جلسات درمان و مداخله ، آن فاکتورها را در مورد کسانی که خوب عمل نمی کنند، بهبود می بخشیم . خبر مهم این است که این کار سودمند است . یعنی می توانیم به آدم ها یاد بدهیم چطور امیدوارتر باشند.

برگردان و ویرایش : مهناز مرادی " مشاور خانواده درمانگر"