چاپ
دسته: مقالات
بازدید: 3006

مردم با حوادث سختی که زندگی شان را تغییر می دهد مثل مرگ عزیزان، از دست دادن شغل ، بیماری جدی ، حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و دیگر حوادث آسیب زا چگونه برخورد می کنند؟ موارد فوق مثالهایی هستند از تجربه های بسیار چالش برانگیز زندگی . خیلی از افراد در این موقعیت ها واکنشهای هیجانی شدید مثل افسردگی، درماندگی، و یا احساس بلاتکلیفی نشان می دهند. سوال مهم این است که گرچه افراد بطور معمول در طی زندگی با موقعیت هایی مشکل که مسیر زندگیشان را تغییر می دهد، مناسب برخورد می کنند، چه چیز سبب میشود در مواجهه با بحران ها اینگونه رفتار کنند؟

پاسخ این است"این واکنش به دلیل میزان تاب آوری است".

تاب آوری چیست؟

تاب آوری جریان سازگاری خوب و انعطاف پذیری در رویارویی با سختی ، ضربه روحی، مصیبت ، تهدید یا حوادث شدید استرس زا مثل مشکلات خانوادگی ، ارتباط عاطفی ، مشکلات جدی سلامتی یا فشارهای مالی و موقعیت شغلی است .

تاب آوری یعنی این که از تجربه های سخت زندگی " تندرست" بیرون بیایید.

تحقیقات نشان می دهند که تاب آوری امری عادی و معمول است نه امری فوق العاده و شگفت انگیز. مردم بطور معمول تاب آوری را ازخود نشان می دهند. مثال ساده آن روبرو شدن افراد با حوادثی مثل جنگ، زلزله و... است که تلاش می کنند زندگی خود را دوباره بسازند. انعطاف پذیر بودن به معنای این که فرد سختی یا استرسی را تجربه نمی کند نیست، درد عاطفی و غم و اندوه در افرادی که از بیماری یا مصیبتی در زندگی رنج می برند مشترک است. تفاوت در شکل مواجه شدن و واکنش نشان دادن به آن است. توجه به این نکته لازم است که تاب آوری یک صفت و ویژگی نیست که بعضی داشته باشند و بعضی نداشته باشند، بلکه رفتارها ، افکار ، و واکنشهایی است که می تواند در طی زندگی یاد گرفته شود و در هر کس پرورش یابد.

عوامل موثر در  تاب آوری :

مطالعات زیادی نشان می دهند که عامل اولیه در تاب آوری مراقبت و حمایت از روابط درون و بیرون از خانواده است. روابطی که اعتماد و عشق ایجاد کند، الگو سازی کند و اعتماد را تقویت کند، به تاب آوری و انعطاف پذیری افراد کمک می کند. عوامل دیگر عبارتند از :

همه اینها عواملی هستند که هر کس می تواند در خودش بوجود آورد. 

استراتژیها و راهکارهای پرورش انعطاف پذیری:

پرورش تاب آوری امری شخصی است . همه در موقعیت های استرس زا و مصیبت های زندگی یکسان واکنش نشان نمی دهند. روشی که در یک فرد اثر می کند لزوما در دیگر افراد نیز اثر نخواهد داشت. افراد از راهکارهای متنوعی استفاده می کنند. بعضی از این  تنوع ها ممکن است به خاطر تفاوتهای فرهنگی باشد. فرهنگ یک جامعه یا گروه می تواند در چگونگی برخورد با احساسات ، و رفتار افراد آن جامعه در سختی ها اثر بگذارد. با رشد تنوع فرهنگی ، مردم دسترسی بیشتری به روشهای مختلف افزایش و پرورش تاب آوری دارند. روشهای ارائه شده در ذیل برای ایجاد نقطه آغازی در پیدا کردن و پرورش راهکارهای خودتان است .

 

روش پرورش انعطاف پذیری :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاب آور بمانید :

 تاب آوری دربرگیرنده انعطاف پذیر بودن و داشتن توازن در زندگی است ، درحالی که با موقعیت های استرس زا و حوادث آسیب زننده مواجه می شوید. این وضعیت به طرق مختلف امکان پذیر می شود مثل این که :

 

 

 

مطالب ارائه شده مجموعه ای ازمسائل مورد نیاز برای پرورش تاب آوری است و طبیعتا کسی که با مشکلاتی روبرو است که نیازمند تاب آوری است ، لازم است برای کسب مهارتهای افزایش و فراگیری راههای منحصر بفرد خود برای تقویت تاب آوری و انعطاف پذیری از متخصص کمک بگیرید. همچنین می توانید از برنامه خودیاری "جزوه کار مهارتهای تاب آوری" استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 مهناز مرادی" مشاور- زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere