سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

 بیشتر مردان هرگز نمی خواهند به همسرانشان آگاهانه آسیب بزنند، بلکه می خواهند از آنها محافظت کنند. اما مردان با زنان متفاوت هستند، و روشی که به آنان پاسخ می دهند اغلب منجر به آسیب به آنها می شود. بیشتر مواقع، این کار غیرعمدی است و حتی از انجام آن آگاه نیستند. وقتی از درک آسیب هیجانی ای که به همسرتان وارد می کنید غافل هستید، طبیعتا هر تمایلی برای حمایت از او را بی اعتبار و بی ارزش می کنید.

اما این آسیب زدن ناخواسته مردان به همسرانشان چگونه انجام می شود؟

 

  • وقتی با او در مورد مسائل گفتگو نمی کنید:  زنان ازدواج را به عنوان مشارکت در تمام بخشهای زندگی می دانند، حتی بخشهایی که ممکن است هیچوقت کامل آنرا درک نکنند. وقتی بنحوی عمل می کنید که انگار او اصلا وجود خارجی ندارد، یا فکر می کنید او نمی فهمد درمورد چه چیز صحبت می کنید، همسرتان احساس می کند که نادیده گرفته شده و... .
  • غلفت از توجه به کارهایی که انجام می دهد:  یک زن نمی خواهد فقط بخاطر کارهایی که به وضوح انجام می دهد مورد قدردانی قرار بگیرد. بلکه می خواهد به خاطر آنچه که هست قدردانی شود( یعنی همه کارهایی که انجام می دهد را درک کنید و ببینید). چه این کارها تغییر دکوراسیون منزل باشد، یا مطمئن شدن از این که لباسها تمیز است ، یا آماده کردن غذای دلخوه تان. زنان می خواهند بدانند شما ارزش کارهایی را که انجام می دهند ، می دانید.

 

  • دست کم گرفتن کارهای کوچک: شما فقط گفته اید "این؟" اما معنایش برای او " اییییین؟؟؟" است. و این مساله آسیب زننده است . ممکنه فکر کنید مسخره است، یا حتی ممکن است بخندید. اما این کاری است که هر بار که انجامش دهید، دیواری بین شما و او برای مراقبت از خودش در جریحه دار نشدن قلبش ایجاد می کند.  کلید، این است که توجه داشته باشید شما نمی توانید همانطور که با بقیه مردها حرف می زنید، با همسرتان صحبت کنید. زنان آنچه را می شنوند ، عمیق تراز شما درک و احساس می کنند. مراقب باشید کلمات می توانند صدمه بزنند. 

 

 

  • کوتاه و مختصر صحبت میکنید: وقتی شما مختصر با او صحبت می کنید، بنحوی که انگار او را دست کم می گیرید، روحش را عمیقا زخمی می کنید. و این درحالی است که می دانید او از شما کمتر نیست و حتی اینطور فکر هم نمی کنید. اما او برداشتش این است که اینطور با او صحبت می کنید.

 

  • وقتی صحبت می کند او را اصلاح می کنیداین اصلاح کردن می تواند تمام کردن جمله او یا به جای او در جمع صحبت کردن باشد. او وقتی در مقابل دیگران به نوعی معرفی می شود که انگار نمی تواند با شما در افکار و نظرات برابری کند ، احساس بی ارزشی و بی اعتباری می کند.(گرچه می دانید که درست نیست و حتی معتقدید همسرتان از شما زیرک تر است).   

 

 

  • مشکوک رفتار می کنید : اشتباه برداشت نکنید. وقتی اطلاعات را از او پنهان می کنید ، حتی وقتی فکر می کنید دارید ازاو محافظت می کنید، باعث می شوید که انگیزه تان زیر سوال برود. وقتی تقویم یا دفتر ثبت کارهای روزانه تان را از او مخفی می کنید ( به گوشی تان رمز می دهید) و نسبت به این سوال که " امروز چیکار کردی؟" یا وقتی تلفنی با کسی صحبت می کنی ، می پرسد، " در مورد چی صحبت کردی؟" یا " کی بود؟" با ناراحتی یا عصبانیت واکنش نشان می دهید ، در او احساس نگرانی ایجاد می کنید که یه جای کار اشکال دارد. و این به او صدمه می زند. 

 

  • تحسین زنان دیگر در مقابل او: همسرتان نگاه های شما را می بیند. او حتی آراستن ظاهرتان را درک می کند. این مساله بخصوص وقتی که نگاه تان خیره می شود، آنهم همیشه و هر جا که می روید، او را آزار می دهد. مهم نیست چقدر همسرتان مستقل یا قوی است ، قلب او در بسیاری از مکانها نازک و شکننده است. به این ترتیب به راحتی در بسیاری از مکانهای  زندگی اش ، بخصوص وقتی با شما در جمع خانم هایی که دوستشان دارد ، قرار می گیرد، داغان خواهد شد. شوهری که این را درک کند، در واکنش نشان دادن به همسرش خیلی مراقب تر خواهد بود.

 

من دوست دارم همیشه از این اندیشه به عنوان یک یادآوری استفاده کنم که :

" آیا من اجازه می دهم مردی با همسرم اینگونه که من با او صحبت یا رفتار می کنم ، صحبت یا رفتار کند؟"

همسرت هدیه ای گرانبهاست....با او خوب رفتار کن.

 

 

 مهناز مرادی " مشاور- زوج درمانگر

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere