سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اگرچه اطفال و بچه ها نیازهای متعددی دارند، یکی از آنها نیازهای رشدی است. یک راه ساده توصیف نیازهای رشدی قراردادن آنها در دو طبقه است : نیازبه رشد به عنوان یک فرد و نیاز به رشد به عنوان یک عضو از گروه اجتماعی . نیاز به ارتباط اجتماعی و قرار گرفتن در روابط اجتماعی متناسب، ابتدا توسط والدین و مراقبت کنندگان کودک برآورده می شود. اجتماعی  شدن و داشتن تعاملات بین فردی نیاز اساسی ما به بقا است. گاهی در کودکانی که والدین، یا مراقبت کنندگانشان فوت کرده اند، یا ازهم جدا شده اند، یا از نظر عاطفی یافیزیکی غایب هستد، این نیاز به اندازه کافی برآورده نمیشود و به این ترتیب طرحواره طردشدگی رشد می یابد. کودک رشد می کند، اما زخمی درون او ، در باور رهاشدگی در آینده باقی می ماند. برای کودک تفسیر جدایی به معنای طرد شدگی تجربه می شود و ذهن بی اراده دستخوش فانتری های ذهنی فاجعه آمیز تنها رها شدن، می شود.

 

طرحواره رها شدگی در فرد این احساس همیشگی را ایجاد می کند که "اگر به کسی دلبسته شوی، درمعرض رها شدگی خواهی بود". نتیجه این تفکر اغلب حسادت و رفتار چسبنده (وابسته)، به دلیل ترس از دوباره رها شدن است . همچنین می تواند به این معنا باشد که شریک زندگی ای که انتخاب کرده ای، بندرت در دسترس است . انگارچنین فردی نسخه واقعی طرحواره است .

درعین حال بطور غم انگیزی فرد مستمر در جستجوی تایید این است که هر کس را دوست داشته باشد، ترکش خواهد کرد. این نیاز عمیق به داشتن رابطه ، در ترکیب با انتظار طرد ورها شدن، استرس و رنج مداوم و پایداری ایجاد می کند.

افرادی که طرحواره رها شدگی دارند گاهی اوقات با جبران افراطی مقابله می کنند: طرد پیشگیرانه، و اجتناب. بنحوی رفتار می کنند که انگار نیازی به دیگران ندارند.

لازمه مقابله با تسلیم طرحواره رها شدگی شدن، تلاش برای پیشگیری از طرد شدن است. این کار اغلب فرد را دچار سردرگمی کرده و حس خود- احترامی فرد را تحلیل می برد. افرادی که این طرح واره را دارند معمولا دوستان جدیدی پیدا می کنند و بعد آنها را ازدست می دهند.

طرحواره درمانی روش درمانی امیدوار کننده ای است که به فرد آگاهی می دهد که الگوهای مقابله ای اش را بشناسد، و به شکل مناسب با دیگران ارتباط برقرار کند. نه براساس عادتهای طرحواره ای قدیمی، بلکه براساس ارزشها. در عین حال روشهایی را فرا می گیرند که بتوانند زخمهای کودکی را وقتی نیاز به برقرار ی رابطه داشتند، و این امر تحقق نیافت، بهبود بخشند.

 

  مهناز مرادی " مشاور- زوج درمانگر"

مطالب و ویدئوهای ما را در صفحه اینستاگرام مرکز دنبال کنید

Sahiandish_moshavere#