سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

ایجاد ارتباط موثر

 

  • آیا به نقش و اهمیت " ارتباط موثر" در روابط انسانی توجه دارید؟
  • آیا می دانید چه فرقی بین " ارتباط موثر " و " ارتباط غیر موثر " وجود دارد؟
  • آیا می دانید نقش " ارتباط غیر موثر" در بوجود آمدن و تشدید عصبیت، احساس ناکامی، پرخاشگری، اضطراب و دیگر احساسات نامطلوب چگونه است؟
  • آیا می دانید استفاده از "ارتباط موثر" موجب روابط حسنه بین خانواده و موفقیت در اهداف خانوادگی، آموزشی، شغلی و.. می شود.

 

 

  • نکاتی در به کارگیری ارتباط موثر:

           

       قانون راه حلهای متنوع

     اگر شما در برابر مخاطب خود از تنوع رفتاری وسیع تری برخوردار باشید می توانید تبادلهای خود با او را کنترل کنید. وقتی دامنه رفتاری شما از دامنه رفتاری مخاطب شما وسیع تر باشد میتوانید با احاطه بر شرایط، صحنه را به شکلی که می خواهید اداره کنید. برای رسیدن به این موقعیت باید از آگاهی کافی برخوردار باشید و بدانید آیا دیگران با شما موافق یا مخالف هستند. با برقراری ارتباط موثر نیازی به تعدیل نظریات خود ندارید.

      اگر اقدام شما موثر واقع نشود در این صورت باید انعطاف داشته باشید و کار دیگری بکنید و اگر این نیز موثر واقع نشد باید به رفتاری دیگر متوسل شوید و آنقدر ادامه دهید تا مخاطب شما پیشنهاد یا نظرتان را بپذیرد. با داشتن راه های مختلف و متنوع انتخاب های بیشتری پیدا می کنید که می توانید با استفاده از آنها با مخاطب خود روبه رو شوید.

           

        بدست آوردن حمایت و همکاری

       اگر خود را در سطح دیگران قرار دهیم و از زبان آنها برای انتقال نقطه نظرهای خود استفاده کنیم اغلب به نتیجه مطلوب می رسیم. حال آنکه اگر جز این رفتار کنیم نمی توانیم خواسته خود را منتقل سازیم. در سطح دیگران ظاهر شدن و به زبان قابل درک برای آنها حرف زدن مفید است. این که اشخاص چه کسی هستند و چه موقعیتی دارند مهم نیست ،در بحث ایجاد ارتباط و چگونگی برقراری آن ، هنرِ بدست آوردن حمایت و همکاری آنها و فراهم آوردن شرایطی که مطابق میل و خواسته شما رفتار کنند، عناصری اصلی و تعیین کننده هستند.

       به دو روش می توان به مخاطب خود نگاه کرد . می توانید تفاوتهای خود و دیگران را مورد تاکید قرار دهید و یا بر وجوه مشترک تاکید کنید. تاکید بر تفاوتها ایجاد ارتباط موثر را دشوار می کند. اما توجه به وجوه مشترک مقاومت و خصومت را از میان برمی دارد. انسانها با یکدیگر مشترکات فراوانی دارند. با کمی تمرین می توانیم خود را در دیگران بیابیم و با آنها دوست و هم رای شویم. وقتی اشخاص با یگدیکر همسان می شوند با هم همکاری می کنند.

           

         تغییر خود برای ایجاد تغییر در دیگری

       گاه در برخورد با اشخاص می خواهیم به هر قیمتی که شده آنها را تغییر دهیم تا در نتیجه آن رفتار، باور و یا هم رفتار و هم باورهای طرف مقابل تغییر کند، اما تغییر دادن دیگران امکان پذیر نیست. با این حال می دانیم که در ارتباط خود با اشخاص خواسته یا ناخواسته روی آنها تاثیر می گذاریم. وقتی دو یا چند نفر با هم هستند یک سیستم را بوجود می آورند. بنابراین وقتی یکی از اشخاص تغییر می کند سایرین نیز نسبت به این تغییر واکنش نشان می دهند و آنها نیز تغییر می کنند.

      با رعایت این نکته اگر می خواهید کسی را تغییر دهید می توانید تغییراتی درخود ایجاد کنید. اینگونه شخص مورد نظر شما نیز با تغییر دادن خود به شما واکنش نشان می دهد.

      بنابراین سوال این است که :

   " برای تغییر دادن دیگران چه تغییری یا تغییراتی باید در خود ایجاد کنیم؟"

    توجه به راههای مختلف روشی برای رسیدن به این مهم است.

    دانستن راه حلهای مختلف ( بیش از مخاطب خود راه حل داشتن) بنیادی است که براساس آن " ایجاد ارتباط موثر" بنا می شود و برقراری این ارتباط بهترین راه غلبه بر مقاومت دیگران در برابر خواسته شماست .

     تصمیم بگیرید گفتگوهای ذهنی مزاحم و منفی را درخود خاموش کنید. اگر موضوعی وجود دارد که سبب نگرانی مداومی در شما می شود لازم است با آن مواجه شوید. وقتی که هر دو شما آرام هستید و می توانید توجه همسرتان را بدست آورید در مورد موضوع به روشی سازنده گفتگو کنید. اما اگر فکر می کنید الان آمادگی لازم را ندارید اجازه دهید فعلا مسئله بگذرد و آن را نادیده بگیرید تا زمانی که آمادگی لازم را بدست آورید.

 

 

 

برگرفته از کتاب " معجزه ارتباط و ان الی پی "

نویسنده: جری ریچاردسون

مترجم : مهدی قرچه داغی