سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 کلیدهای طلایی برای داشتن یک ازدواج خوب و موفق

 

      در سرتاسر جهان تمامی افراد آرزوی یک رابطه عالی را در زندگی زناشویی خود دارند و این درحالی است که این سوال مطرح است که آیا زوجها می تواند یکدیگر را دوست داشته باشند و تا آخر عمر با یکدیگر شاد باقی بمانند؟ ما فکر می کنیم این امر امکان پذیر است . راه های ساده ای برای حفاظت از عشقی که جستجو می کنید وجود دارد اما لازم است توجه داشته باشید که هر امر ساه ای به منزله ساده بودن درعمل نیست ، وآرزوی خرسندی و شادکامی می تواند تلاش شما را برای ساختن عشق پایدار تغذیه کند.

 

 

 

     در ابتدای حرکت لازم است روی 5 کلید ضروری برای داشتن ازدواج خوب متمرکز شویم :

  • منفعل نباشید . آنجا که باید ، تصمیم بگیرید.
  • سهم خود را در ازدواج انجام دهید.
  • ارتباط را ایمن نگاه دارید.
  • درها را به روی داشتن یک رابطه مثبت باز نگه دارید.
  • تعهد خود را رشد دهید.

 

 

  • کلید اول : منفعل نباشید . آنجا که باید ، تصمیم بگیرید .

      بسیاری از افراد زندگی را به دست باد می سپارند و در موقعیتهای اساسی زندگی می ایستند تا ببینند چه اتفاقی می افتد ، به جای اینکه برای به چه نتیجه ای رسیدن و به کجا رفتن تصمیم بگیرند. در بعضی مواقع خود را به جریان سپردن می تواند سودمند باشد. مثل زمانی که می خواهید یک روز معمولی را سپری کنید ، در این موقعیت خود را به جریان سپردن همه را راضی نگه می دارد و خیلی بهتر جواب می دهد.

      اما خیلی از مواقع در ارتباطات نیاز به تصمیم گیری است. تصمیم گیری انرژی و نیروی زیادی صرف می کند و به کار گروهی (تیم زوجین) احتیاج داد. مثل بچه دارشدن ، مدیریت مالی خانواده ، چگونه رفتار کردن وقتی که دیگری غمگین است ، وقتی یکی تمایل به داشتن رابطه زناشویی دارد و دیگری ندارد و غیره . ما برای شما تصمیم نمی گیریم که در این موقعیت ها چه کنید . اما آنچه می توانیم بگوییم این است که وقتی مسائل مهمی وجود دارند که زندگی را به خطر می اندازند لازم است " با هم " تصمیم بگیرید. چون تصمیم گرفتن تعهد بیشتری را در حمایت و همراهی بوجود می آورد.

 

  • کلید دوم : سهم خود را در ازدواج انجام دهید ‌.

     یکی از علائم و نشانه های مشکلات در روابط این است که هر یک از ما شریک زندگی خود را به عنوان منبع مشکلات دیده و براو متمرکز می شویم. البته همسر شما نقش مهمی را حداقل در درجاتی ایفا می کند ، اما به هرحال شما نیز بر آنچه می توانید انجام دهید تا به رابطه تان کمک کند ،می توانید نقش داشته باشید. موضوع اساسی در این امر کار گروهی است . لازم است تصمیم بگیرید در زندگی مشترک به صورت تیم کار کنید و این بدان معناست که موافقت می کنید که "تخریبی نجنگید" ، به خودتان متعهد می شوید که در ارتباطاتتان دوستی و لذت را حفظ کنید ، و رابطه را پناهگاهی امن برای یکدیگر بسازید.

      مهمترین موفقیت زوجی که به صورت تیم کار می کنند این است که هر یک از اعضا به بخش مربوط به خود عمل می کند. از شما می خواهیم که فکر کنید شما چه مشارکتی در ازدواجتان دارید؟ براین متمرکز شوید که شما چه کاری می توانید برای ازدواجتان انجام دهید، به جای تمرکز این که از ارتباط چه بدست می آورید؟ این مسئولیت بزرگی برای هر دو زوج است تا در رابطه شان به آن عمل کنند و فرصت بهتری برای تداوم عشقشان ایجاد نمایند. به عنوان مثال وقتی تعارض و کشمکشی رخ می دهد یا وقتی می فهمید همسرتان غیر منصفانه عمل می کند شما سازنده ترین کاری را که می توانید ،انجام دهید. به استثناء زمانی که این احساس ایجاد می شود که قربانی شدن یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن یکی توسط دیگر ی در حال وقوع است . اگر واقعا مصر هستید که هر آنچه می توانید برای بقای رابطه تان انجام دهید، سعی کنید به چند توصیه ساده ارائه شده ، عمل کنید.

     کارهای مثبتی برای همسر خود انجام دهید (خیلی ها می دانند که برای خشنودی همسر خود چه کار می توانند انجام دهند) در 12 ساعت آینده کارهای کوچکی را که می دانید همسرتان دوست دارد انجام دهید " بدون آنکه انتظار داشته باشید که متوجه آن باشد و یا تشکر کند و یا رفتار متقابلی انجام دهد. فقط انجام دهید".

      تصمیم بگیرید گفتگوهای ذهنی مزاحم و منفی را درخود خاموش کنید. اگر موضوعی وجود دارد که سبب نگرانی مداومی در شما می شود لازم است با آن مواجه شوید. وقتی که هر دو شما آرام هستید و می توانید توجه همسرتان را بدست آورید در مورد موضوع به روشی سازنده گفتگو کنید. اما اگر فکر می کنید الان آمادگی لازم را ندارید اجازه دهید فعلا مسئله بگذرد و آن را نادیده بگیرید تا زمانی که آمادگی لازم را بدست آورید.

      در رابطه تان بهترین فردی که می توانید باشید. مسئولیت شخصی خود (رشد فردی – آگاهی و سلامت جسمی و روحی ) رابه عهده بگیرید. این مثال گرچه جالب نیست ولی توجه به آن بد نیست. آیا هرگز توجه کرده اید که بعضی افراد بعد از طلاق چقدربهتر بنظر می رسند؟ خیلی ها تمام تلاش خود را برای پیشترفت شخصی و بروز توانایی درمقابل دیگران انجام می دهند. این مثالی است برای درک اینکه چگونه مسئولیت خود را به عهده بگیرید . چرا این مدل تلاش برای مراقبت ازخود را بکار نمی برید؟ اگر این کار را بکنید کمتر کسی به فکر جستجوی رابطه جدید خواهد بود. نکته کلیدی این است که مسئولیت فردی خود را برای انجام سهم خود ، بدست بگیرید . این سبب رشد رابطه و احساس شما خواهد شد.

 

  • کلید سوم : ارتباط را ایمن نگاه دارید .

     رابطه سالم و صمیمی وقتی رخ می دهد که همه چیز امن باشد ( وقتی که شما مطمئن هستید می توانید سهم خود را درکنترل کشمکش ها و تعارضات انجام دهید) .خیلی از زوجها می گویند "درخانه بودن مثل قدم زدن درپوسته تخم مرغ است ". می گویند" نمی توانم خودم باشم " و غیره. وقتی شما مهارتهایی برای مدیریت کشمکش دارید می توانید آرام باشید ، خودتان باشید، و درها را برای صمیمیت و سلامت احساسی باز نگه دارید.

     نتایج تحقیقات نشان می دهد زوجهایی که تعارضات را مدیریت می کنند می گویند که میتوانند به خوبی موقعیت های مشابه دیگر را مدیریت کنند و از بروز مشکلات پیشگیری کنند ، درحالی که زوجهایی که درمدیریت تعارضات و کشمکش ها ضعیف برخورد می کنند با خصومت و خشونت نسبت به دیگری بیشتر احتمال داد که مشکلات بزرگتر و جدی تری ایجاد کنند. خیلی از زوجها فکر می کنند تفاوتها و اختلاف نظرهای آنهاست که بزرگترین مشکلات را در زندکی آنها ایجاد می کند . مطمئنا" تفاوتهای مهم در پیشینه زندگی و تفاوت درنقطه نظرها تعارض ایجاد می کند.

     اما تحقیقات نشان می دهد که ازدواجهای موفق وابسته به طبیعت تفاوتهای موجود بین زوجها نیست ، بلکه وابسته به این است که چگونه زوجها این تفاوتها را مدیریت می کنند. تفاوتها هم می توانند دونفر را به هم وصل کند ، و هم مشکل آفرین باشد. مسئله مهم این است که دررفتار با این تفاوتها چه کنترل و مدیریتی دارید.

 

  • کلید چهارم : درها را به روی داشتن یک رابطه مثبت باز نگه دارید .

      همه می دانیم که تعارض اجتناب ناپذیر است و نیاز به مدیریت دارد. اما آدم ها برای لذت ازمدیریت تعارض با هم ازدواج نمی کنند. بلکه به دنبال همه آن چیزهایی هستند که در یک ازدواج خوب وجود دارد ( صمیمیت . تعهد . مصاحبت . دوستی عمیق . والد شدن و...) آنجه می تواند این آرزوها را در ازدواج تحقق بخشد و یا به آن آسیب بزند چگونگی ارتباطی است که با یکدیگر برقرار می کنیم.

      مهارت چگونه برقرار کردن ارتباط مثل تمام رمز و رازهای گلهای آلپ است در حالی که بسیار زیبا و الهام بخش است ، اما در عین حال بسیار آسیب پذیر که اگربا بی توجهی و عدم دقت روی آن پا بگذارید ، له می شوند. شما لازم است جبنه های جالب و شگفت انگیز ارتباط را پرورش دهید. بنابراین همانطور که سفر خود را درزندگی مشترک پیش می برید متعهد شوید که دوستی ، احساس رومانیتک و صمیمیت را زنده نگه داشته و رشد دهید.

 

  • کلید پنجم : تعهد خود را رشد دهید .

      تعهد موضوع اساسی در زندگی زوجی است . مابه تعهد درمیان واژه هایی از فداکاری - بخشش - حفاظت از اولویت ها و رشد کار تیمی نگاه می کنیم . اما فراتر از هر چیز دیگرتعهد به این معناست که شما می توانید روی یکدیگر حساب کنید که درکنار یکدیگر باشید و یکدیگر را در هر شرایطی حمایت و کمک کنید . باورداشتن به اینکه می توانید روی همسرتان حساب کنید نوع مهمی از ایمنی را درارتباطتان بوجود می آورد.

     قبلا" از ایمنی صحبت کردیم. به این معنا که از آسیب دیدن ازتعارض نترسید و گشوده باشید . اینجا درمورد ایمنی ای صحبت میکنیم که از احساس امنیت و و دوام ارتباط می آید . اینکه زوج ها بدانند درگیری و کشمکش ها به رابطه آسیب نمی زنند. برای اینکه شانس بهتری به رابطه تان بدهید کاری نکنید یا چیزی نگویید که استحکام رابطه تان را تهدید کند. سعی کنید به طریقی عمل نکنید که اجازه دهید اموری که شما دو نفر را به هم پیوند میدهد بیشتر ازاین لغزش ایجاد کند. به بیان دیگر سهم خود رابرای اینکه امور را تا آنجه که ممکن است مثبت پیش ببرید ، انجام دهید.

 

 

گردآورنده: مهناز مرادی " مشاور خانواده"