سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

غلبه بر تعلل در امور

 

 

        به تاخیر انداختن و طفره رفتن ازانجام برنامه ها و کارها در زندگی ،ما را از رسیدن به اهدافمان باز میدارد .

        بنجامین فرانکلین یک بار گفت:" زمان برای تو نمی ایستد و همچنان پیش میرود !" این عبارت منحصر به فرد اغلب برای کسی که دستخوش تعلل و مسامحه باشد تلنگری محسوب شده و تکلیفی مهم را یاد آور می شود و آن اینکه زمان و باز زمان تا به آخر باید همیشه مد نظر باشد .

        در حقیقت برای اینکه عامل اصلی تعلل هایتان را پیدا کنید ابتدا باید علت به تعویق انداختن کارها را بیابید. شاید این تعلل ها به خاطر ترس های ناخود آگاه شما از کارها و پروژه های تان باشد .شاید به این دلیل باشد که ارزش زیادی در لیست برنامه های روزمره کارهایتان ندارد، و یا احتمالا منتظر بهترین زمان برای انجام دادنش هستید ،زمانی که هرگز نخواهد آمد .

      هر آنچه که دلایل شما باشد وسبب شده تا به حال برنامه های خود را به تعویق اندازید،الان زمان این فرا رسیده که با متبحر شدن در مدیریت زمان این مشکل را حل کنید .مادامی که قادر نباشید بر این عادت مخرب ،در طول زمان غالب شوید ،موفقیتی نخواهید داشت.پس برای شروع و اصلاح این شرایط برداشتن گامهای کوچک و متداوم شما را به موفقیت نزدیک تر می کند .

 

  • گام اول برای چیره شدن بر این تعلل ها ،شناسایی مشکل است .

    آیا این پروژه شما را می ترساند ؟

    اگر مشکل شما ترس از یک موضوع یا برنامه مشخص است ،موضوع یا برنامه را با دقت بیشترو دقیقتری بررسی کنید تا ببینید این مشکل در کجا شما را گیر انداخته است .بعنوان مثال ممکن است قسمتی از پروژه، که برای شما آشنا نیست شما را متوقف کرده ، بنابراین ترس به شما این اجازه را می دهد که از زیر مسولیت شانه خالی کنید.

     برای غلبه بر این مشکل ،پروژه را به قسمت های کوچکی که قابلیت تحقق یافتن را دارا باشند، تقسیم کنید و توجه داشته باشید که آنچه به آن نیازدارید ،اطمینان به توانایی هایتان است

 

  • گام دوم حذف واژه های مشکل ساز است .

     بعد از شناسایی عواملی که باعث تعلل و تعویق در انجام کارها می شود ،شما باید واژه تعلل و تعویق را از دایره لغاتتان حذف کنید .هر چه بیشتر خود را به این نام یا صفت محکوم کنید ،پایه های این صفت را محکم تر کرده و در کارهایتان بیشتر تعلل خواهید کرد. برای شروع ،کلمات منفی را با کلمات مثبت و با انگیزه جایگزین کنید .برای مثال اگر می خواهید پرچم پیروزی در این مبارزه را آن خود کنید به جای گفتن :"من باید تعویق انداختن کارهایم را متوقف کنم" بگویید "این پروژه را آغاز کرده و در یک ساعت تمام توان خود را به کار می گیرم تا به بهترین شکل آنرا انجام دهم" .

با عبارت اول شما اساس عادت منفی را محکم تر کرده واین عمل را به صورت درونی پیشگویی می کنید .با عبارت دوم ،عمل مثبتی را تقویت کرده و انرژی مثبت را افزایش می دهید راه دیگری که برای غلبه کردن بر این روند ذهنی وجود دارد ،این است که از فکر کردن مداوم درباره این رفتار بپرهیزید چرا که افکار، شما را به دام انداخته و وقتتان را هدر می دهند .

بار دیگری که بهانه آوردن هایتان را آغاز کردید تا از انجام کاری فرارکنید، مکث کرده و نفس عمیقی بکشید و از خود بپرسید ،مشکل اصلی واقعا کجاست؟

 

  • گام سوم حذف موقعیت های محرک این تعلل است .

      شیوه مناسب دیگر برای غلبه بر وسوسه به تاخیر انداختن کارها حذف موقعیت هایی است که محرک این تعلل هاست .بعنوان مثال ،اگرشلوغی میز عامل به تاخیر انداختن استٰ‌، باید قبل از اینکه روی پروژه اتان کار کنید میز تحریر را تمیز کنید و یا کاغذ هایی را که روی میزرا شلوغ کرده جمع کنید. این آغازی جدی برای کارتان محسوب خواهد شد .

      تمام کاغذ های کاری روی میزتان را مرتب کنید .پوشه ها و فولدرهایتان را چه آنهایی که باید در پوشه قرار گیرد چه فایلهایتان در کامپیوتر را سر و سامان داده و بر چسب مخصوص به خود شان را روی آنها بزنید تا در موقع لزوم به راحتی به آنها دست رسی داشته باشید .

      از کد گزاری رنگی و یا سیستم های دیگری برای مرتب کردن و جدا کردن بخشهای مختلف پروژه استفاده کنید تا از سهولت بیشتری برای کار کردن با آنها برخوردار شوید .

      چنانچه همه تکنیک های بالا را اجرا کرده و همچنان با خودتان دردام نبرد با تعلل هستید ،عدم انگیزه نمی تواند مشکل شما باشد .

      به احتمال زیاد ، با تعدد کارهای مهم روبرو هستید که سردرگم شده اید و نمی دانید کدام یک اولویت اول است و از کجا لازم است شروع کنید. این سردرگمی و پراکنده کار کردن سررشته کارها را از دست تان خارج کرده و شما را در باتلاقی از کارهای ناتمام فرو میبرد . برای فائق آمدن براین نوع تعلل ها، لازم است که بتوانید کارهای مهم را از کارهای ضروری تشحیص دهید .

     کارهای مهم آنهایی هستند که برای دوره ای از زندگی یا شغلتان پیشرفتی حاصل می کند و یا تجارتی ایجاد می کند یا چیزی به زندگی شخصی اتان اضافه می کند .

     از سوی دیگر وظایف یا پروژه های فوری و ضروری ، پروژه هایی هستند که نیاز به فعالیت فوری دارند والا ممکن است حتی سبب بی تاثیر شدن کارهای مهم بعدی شوند.

     بنابراین اگر فقط بنشینید و روی پروژه های مهم کار کنید ، وظایف ضروری را از دست خواهید داد .موثر ترین کاری که می توانید انجام دهید برنامه ریزی است . داشتن برنامه برای پیشرفت و رسیدن به هدف از پله های لازم به شمار می آید .اگر چه زمان زیادی طول خواهد کشید اما بدون برنامه ریزی تحقق بخشیدن به این پیشرفت صورت نخواهد گرفت.همانطور که می دانید برنامه ریزی روشن و دقیق با مشخص کردن این که چه کاری انجام خواهید داد و چه مدت زمانی طول خواهد کشید ، شما را در صرفه جویی زمان کمک کرده و مشکلات را برطرف می کند .

     در امتداد این برنامه ریزی، لیستی از کارهای قابل انجام فوری و ضروری تهیه کنید و در کنار هرگزینه ،یاد داشتی کوچک برای عطف به موضوع مورد نظر و راهنمایی برای شرایط هر قسمت بنویسید .

 

 

 

گردآوری و ترجمه : الهه نظری مطلق (داوطلب همکاری)