سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

پندارهای نادرست درباره ازدواج

 

 

 

قسمت سوم

 

باورها مدیران زندگی ما هستند. درطی زندگی و براساس تجربیات باورهایی در ذهن ما شکل می گیرند که بطور اتوماتیک و ناخودآگاه رفتار ما در موقعیت ها را تعیین می کنند. بعضی از این باورهای نادرست در روابط زناشویی مداخله کرده و سبب از هم پاشی یا ایجاد مشکل می شوند. آگاهی از آنها گرچه به خودی خود تصحیحشان نمی کند و نیاز به تلاشی برای تغییر عادت فکر کردن دارد ، ولی می تواند ما را در سطحی از آگاهی قرار دهد که از نفوذشان درتخریب زندگی مشترک جلوگیری نماییم.

بعضی ازاین پندارهای نادرست موارد زیر هستند:

 

 

30-  زن و شوهر ها پس از چند سال دیگر خیلی با هم صحبت نمی کنند. ممکن است پس از سال ها زندگی مشترک احساس کنید که همه چیز را درمورد یکدیگر می دانید. اما گفتگو قلب عشق است؛ دو نفری که می خواهند یکدیگر را شگفت زده و شادمان کنند باید همواره در گفتگو را باز بگذارند. برای رسیدن به این هدف باید گوش کنید، باید به دقت به یکدیگر گوش فرا دهید.

 

31- ا گر او تغییر کند همه چیز درست خواهد شد. این اعتقاد به معنی آن است که شما هیچگاه اشتباهی مرتکب نمی شوید. این حرف تنها زمانی می تواند درست باشد که همسر شما فردی ضد اجتماعی و بی منطق باشد. تقصیر را به گردن دیگری انداختن سازنده نیست. ابتدا باید ببینیم که چگونه می توانیم اعتقادات، شیوه برخورد و کنش های خود را تغییر دهیم تا بتوانیم تغییر مثبتی ایجاد کنیم و شادکامی را برای ازدواجمان به ارمغان بیاوریم. تنها کسی را که واقعاً می توانیم تغییر دهیم خودمان است.

 

 32 راه من راه درست است. در هر مناقشه ای هرکس به خودش "حق" می دهد. چالش ما این نیست که همسر خود را متقاعد کنیم که اشتباه می کند، بلکه چالش آن است که نقطه نظر های او را درک کنیم.

 

33-  باید همواره نسبت به همسر خود احساسات گرم و پر عاطفه ای داشته باشم وگرنه عاشق او نیستم. هنگام بروز تعارض به سرعت احساس می کنید که در انتخاب خود اشتباه کرده اید. اما کسانی که ازدواج سعادتمندی دارند به جای نگرانی درمورد احساس های منفی خود، بر روی رفتارهای مثبت و عاشقانه خود تمرکز می کنند.

 

34 همیشه باید در بیان افکار و احساساتم صادق و روراست باشم، مهم نیست که این صداقت چه قدر آزاردهنده است. اگرچه صداقت ضروری است ، ولی مطمئن شوید که این صداقت به شریک زندگی شما صدمه نمی زند و برای کنترل او نیست. اگر آن چه بیان می کنید به دلیل آن است که به همسرتان اهمیت می دهید و می خواهید ارتباط بین خود را بهبود ببخشید، در آن صورت احساسات شما فقط یکی از ملاحظاتی است که باید درنظر گرفته شود. احساسات و واکنش های همسرتان نیز باید برایتان مهم باشد. یک همسر با ملاحظه کسی است که نه تنها خود را بیان می کند، بلکه از شریک زندگی خود نیز می پرسد و به پاسخ هایش گوش فرا می دهد. وقت شناسی نیز بسیار مهم است. زمان طرح یک مسأله بر چگونگی پذیرش آن تأثیر زیادی دارد. می توان از مطرح کردن مشکلات جزئی چشم پوشید. مسائلی را مطرح کنید که در سلامت رابطه شما نقش عمده و مهمی برعهده دارند.

 

 35 لازمه یک ازدواج سالم داشتن ارتباط جنسی فوق العاده خوب است. رابطه جنسی و صمیمیت، درکنار هم معنی پیدا می کنند. برای رسیدن به صمیمیت باید شخصیت همسرتان را بشناسید. وقتی براستی با افکار یکدیگر آشنا باشید، سطح بالاتری از صمیمیت در رابطه جنسی را تجربه خواهید کرد.

36 رکود در یک رابطه یعنی ثبات. تلاش کنید که با گذشت زمان همه چیز ازدواجتان قابل پیش بینی نشود. تجارب جدیدی را در ارتباط بین خود بیازمایید. برای تعمیق سطح پیوند و ارتباط مجدد بین خود وقت صرف کنید.

 

37- دیگر عاشق همسرم نیستم. عشق رومانتیک حالتی موقتی است  که در اثر رها شدن یک ماده شیمیایی در مغز به وجود می آید؛ رفتارهای عشق طلبانه معشوق موجب رها شدن این ماده و احساس شیفتگی و شیدایی در عاشق می شود. از آن جا که رابطه میان همسران با این "احساسات" و مجموعه ای از انتظارات آغاز می شود، برآورده نشدن انتظارات می تواند به پایان یافتن سریع رابطه رومانتیک بیانجامد و موجب شود که عشق را پایان یافته بدانید. اما عشق واقعی والاتر از عشق رومانتیک است. عشق آن چیزی است که انجام می دهید، نه آن چه احساس می کنید. عشق فداکاری های شما برای شریک زندگیتان است، ادامه دادن است در زمانی که دیگر آن "احساس" وجود ندارد، روشن کردن دوباره آن جرقه های نخستین است، یافتن بینشی دوباره است درباره شخصی که با او ازدواج کرده اید، عواطف مثبت و کنش های خوب شماست نسبت به او. عشق واقعی چیزی است که ما آرزویش را داریم.

38 ما بسیار با هم تفاوت داریم، به همین دلیل باید از یکدیگر جدا شویم. زن و شوهر معمولآ زمانی به این نتیجه می رسند که نیازهایشان برآورده نمی شود. اما چه طور ممکن است نیازهای دونفر برآورده شود وقتی هریک روی آن چه خودش می خواهد تمرکز کرده است؟ پژوهش های زیادی ثابت کرده است که زمانی که زن و شوهر در گذر از سختی ها در کنار هم باقی می مانند، پنج سال بعد شادکامی بسیار بیشتری را با هم تجربه می کنند.

 

39- عشق در یک نگاه. در یک لحظه نگاهتان با هم تلاقی می کنند و هیچ کس دیگر را نمی بینید. با نزدیک شدن به یکدیگر احساس مبهمی ازوجود شراره های آتش را در اطراف خود تجربه می کنید. عشق است در نگاه اول. بله، پیش می آید. ولی چنین رخدادی درباره ارتباط بین دو روح است که می خواهند درس های مهم زندگی را با هم فراگیرند. درس های مهم زندگی به شکل چالش ها و مشکلات رخ می نمایند. این عشق است، اما نه آن عشق افلاطونی اسطوره ای که در گوش شما خوانده اند.

 

40- باید آن دلبر یگانه ای را که برای هم ساخته شده ایم پیدا کنم. هیچ دلبر یگانه ای که برای شما آفریده شده باشد وجود ندارد؛ افراد زیادی را می توانید بیابید که عاشقشان شوید و ازدواج کنید. مهم آن است که کسی را برای عاشق شدن برگزینید، وبدون سبک سنگین کردن مستمر، در گزینش خود پیگیر باشید.

 

41 او بهتر از خودم مرا می شناسد. اگر این درست باشد به یکی از این  دو دلیل است. یا شما ذاتاً تنبل هستید و زحمت شناختن خود را به خودتان نمی دهید، یا به خاطر داشتن فکر مستقل تنبیه شده اید.

42 اگر همسرتان از این ازدواج احساس رضایت نداشته باشد به شما خواهد گفت. این فرض باعث به هم خوردن بسیاری از زندگی های مشترک بوده است. واقعیت آن است که خیلی از همسران از خشم و عصبانیت گریزان هستند و می ترسند که رابطه با بروز خشونت آسیب ببیند. بنابراین می کوشند احساسات خود را مدفون کنند و تظاهر کنند که همه چیز رو به راه است. اگر به لحن کلام و نشانه های غیر کلامی همسرتان توجه کنید بهترمیتوانید از رضایت یا نارضایتی او مطلع شوید.

 

43- به نظر می رسد که بعضی از ازدواج ها کاملآ بی نقص اند. نتیجه گیری کامل بودن یک ازدواج از روی چند صحنه رویایی که در منظر عموم قرار می گیرد بسیار آسان است. البته هیچ ازدواجی، هرقدر هم که فریبنده به نظر رسد، بی عیب و نقص نیست. هر ازدواجی فراز و فرودهای خود را دارد. نمی توان حدس زد که در خلوت خانه هر زوجی چه می گذرد. وقتی ازدواج خود را با ازدواج دیگران مقایسه می کنید، خود را از دیدن واقعیت شرایط خود محروم می کنید.

 

ترجمه : هایده حفیظی (کارشناس ارشد روانشناسی )