سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

خودپذیری غیر شرطی

 

  • اصول خودپذیری غیر شرطی 

        من خودم را می پذیرم چون زنده هستم و توانایی و استعداد لذت بردن از وجودم را دارم. من رفتارم نیستم. من می توانم ویژگی ها و رفتارم را ارزشگذاری کنم ، اما غیر ممکن است بتوانم چیزی رابه عنوان " مجموعه خود" ارزشگذاری کنم. من شامل بی نهایت ویژگی هستم نه فقط یک ویژگی . من برای بدست آوردن فقط افزایش بهره وری از وجود خود ، تلاش می کنم نه برای ثابت کردن ارزش خود. ناموفق بودن در انجام هیچ  تکلیفی مرا بازنده نمی سازد.

         من می توانم خود را بپذیرم حتی اگر نخواهم یا نتوانم نقص و ضعف خود را تغییر دهم ، چون هیچ قانون جهانی ای وجود ندارد که بگوید من نمی توانم خود را در صورت نقص داشتن بپذیرم. تایید من از خودم نه به خاطر هیچ منبع خارجی ، یا تن دادن به هیچ قدرت بیرونی ای نیست. خودپذیری من می تواند فقط از من باشد ؛ و من آزادم که آنرا در هر زمانی انتخاب کنم.

 

  • خود- ارزشمندی چه چیزی هست یا چه چیزی نیست     (Vince Fox)

       اگر احساس می کنید بی ارزش هستید ، احتمالا و قطعا قربانی فرهنگی هستید که به شما گفته ارزش تان وابسته به موفقیت و قضاوت دیگران است. احساس بی ارزش بودن زنان و مردان را سست و ناتوان کرده و به ستوه می آورد، اما هر یک را به شکلی وروشی متفاوت.

       برای زنان میتواند تجربه ای ویرانگر باشد ، بخصوص برای آنهایی که افسردگی پس از فقدان عشق یا تایید را تجربه می کنند. همان جامعه ای که خشونت سازمان یافته را در شکل فوتبال و بوکس حمایت می کند ، آنهارابه عنوان شهروند درجه دو درنظر می گیرد .

      دیوید برنز در کتاب " احساس خوب" نوشته مردان حتی بشتر از زنان دراحساس بی ارزش بودن آسیب پذیر هستند، اشاره می کند که مردان از کودکی یرنامه ریزی شده اند که ارزش خود را براساس دستاوردهایشان پایه ریزی کنند. آنها باید با انتظارات غیرواقعی طراحی شده برای آنها توسط جامعه ای که در آن زندگی می کنند ، رفتار کنند . " برندگان گرامی داشته می شوند": دیگران همه بازنده هستند،و فراموش می شوند. فرهنگ به ما می گوید که مهم نیست ما چه هستیم ، این که چه کاری انجام دهیم مهم است. 

      توجه داشته باشید... اگر ارزش خود را برپایه دستاوردهایتان پایه ریزی کنید مثل تولید و پیشرفت ، ممکن است خود را وقتی در انجام بعضی کارها یا اهداف موفق نشوید ( همانطورکه هر انسانی ممکن است موفق نشود) در معرض افسردگی قرار دهید. البته  بعضی دستاوردهای معقول و معتدل در زندگی ضروری است . این موضوعی از تعادل و اعتدال است ، کاری معقول در محدوده زمان ، استعدادها و فرصتهای شما.

      دیوید برنز می گوید" به این واقعیت توجه کنید که بسیاری از انسانها دستاوردهای بزرگی ندارند ، اما با این حال بسیاری از مردم شاد و محترم هستند.

      اگر ارزش خود را براساس نقد و ارزیابی مثبت یا منفی دیگران پایه  ریزی می کنید ، به خاطر داشته باشید که اینها فقط قضاوتهایی هستند توسط افرادی که همه حقایق را نمی دانند ، کسانی که حق ندارند خود را به عنوان قاضی منصوب کنند. اگر شما ارزشها یتان را براساس چنین قضاوتهایی بنا کنید ، زندگی تان در مسیر تپه هایی پر فراز و نشیب قرار داده ا ید که زندگی تان را به بدبختی می کشد. تلاش شما به اندازه کافی خوب هست.

     آلبرت الیس براساس نظریه ارزش متغیر در این مورد می نویسد: ارزش یک ایده فلسفی است ، نه یک معیار. ارزش براساس خود –داوری است، نه دیگر-داوری. ارزش ثابت است نه متغیر.

     ارزش شما مشروط به عملکرد، رتبه ها ، موفقیت ها ، موقعیت ها، عناوین ، پول ، رفتار یا قضاوت دیگران درمورد شما نیست. ارزش شما امری ذاتی است برای شما به عنوان انسان ، متفاوت از دیگر شکلهای حیات. اگر شما فرد معتقدی هستید می دانید که ارزش شما فراتراز انسان صرف است . شما بخشی انسانی و بخشی الهی دارید. غیر منصفانه خود را مورد نقد قرار دادن قضاوت بدی است .

    رفتار شما ممکن است منطقی یا غیر منطقی باشد و دستاوردهایی معمول یا فراوان داشته باشید اما شما انسان هستید با یک ذهن و خواسته .

    شما ارزش خود را نه می توانید افزایش دهید و نه کاهش . در میان انسان ها شما فقط خاص نیستید، بلکه منحصر به فرد هستید. لطفا خود را درمورد عزت نفس نگران نکنید.عزت نفس در برگیرنده ارزیابی  – سنجش – (مقایسه با دیگران) و قضاوت است.  " فقط خود را برای آنچه که هستید ، بپذیرید. الماسی در میان سنگهای خشن "، (فقط یکبار آنرا صیقلی دهید). بنابراین به خودتان نگویید که بی ارزش هستید.

    گاهی فکر می کنم کسانی که احساس کم ارزشی می کنند درعین حال فکر می کنند کمال گرا هستند، با تکبرمرزی به باریکی مو دارند. یک بازی ذهنی خطا که خود را به عنوان بازنده ای قطعی تنظیم می کند.

 

 

مهناز مرادی (مدرس آموزش خودپذیری غیرشرطی عقلانی –هیجانیREBT )