سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

تاثیر اضطراب در تصمیم گیری

 

زندگی روزمره ما پر از تصمیم گیری های مهم تاپیش پا افتاده است . برای هر تصمیم، دائما بر نتایج نظارت می کنیم ، از اشتباهات یاد می گیریم ، واز آنچه که یادگرفته ایم و در انتخاب بعدی از صحت مطمئنمان می کند استفاده می کنیم. در مطالعه ای که در journalNature Neuroscience به چاپ رسید، یک تیم تحقیقی از دانشگاه برکلی کالیفورنیا به این نتیجه دست یافت که سطح بالای اضطراب

می تواند در فرایند تصمیم گیری مداخله کند. بدیهی است اضطراب طیف وسیعی از اثرات نامطلوب را دارد. این امر می تواند آن را برای موفقیت در موقعیت های استرس زا دشوارسازد و در برخی موارد حتی می تواند انجام وظایف روزانه را به یک چالش تبدیل کند. کسانی که اضطراب بالایی دارند سخت می توانند در رویارویی با موقعیت نامطمئن تصمیم بگیرند. آنها تمایل دارند که بر روی نکات منفی متمرکز شوند، و حتی مبالغه آمیز مشکلات نسبتا جزئی را به بزرگ، تهدید آمیز و وحشتناک تفسیر کنند. دانشمندان در دانشگاه - برکلی نشان دادند بخشی از این گرایش، ، این است که افراد بسیار مضطرب در خواندن و تفسیر نشانه های زیست محیطی که ممکن است به آنها در اجتناب از نتایج منفی کمک کنند، بیشتر مشکل دارند.

 

چگونه افراد مضطرب در مواجهه با عدم قطعیت ، واکنش نشان می دهند

در مطالعه ای که به رهبری سونیا بیشاپ انجام شد، آزمایشگران از 31 شرکت کننده، که اضطرابی در سطوح کم تا شدید داشتند ، درخواست کردند فعالیتی را انجام دهند که در آن باید بین دو شکل انتخاب می کردند، هر شکل شماره ای در خود داشت. هر شماره سطح شوکی را که در صورت غلط جواب دادن باید دریافت می کردند، نشان می داد. این فعالیت به عنوان فعالیتی که تصمیم گیری را مورد بررسی قرار می دهد، طراحی شد تا چگونگی پاسخدهی در زمانی که با عدم قطعیت مواجه می شوند را ارزیابی کند و این که آیا برای پاسخ درست از اطلاعات قبلی فعالیت ، استفاده می کنند؟.

بیشاپ توضیح داد "مهارت مهم در تصمیم گیری های روزانه ،  توانایی این قضاوت است که، آیا نتیجه غیر منتظره بد یک رویداد اتفاقی است ، و یا چیزی که اگر کاری که منجر به نتیجه شده تکرار شود، به احتمال زیاد دوباره تکرار خواهد شد". شرکت کنندگان باید برای اجتناب از دریافت شوک، پیگیری می کردند که کدام شکل بیشتر احتمال دارد که به شوک الکتریکی منتهی شود. در مرحله اولیه بازی شکل شوک دهنده اغلب تغییر نمی کرد.در مرحله بعد شکلی که به شوک منتهی می شد بیشتر مواقع تغییر می کرد.

آن چه محققان کشف کردند این بود که افرادی که دارای اضطراب بالا،  در پیدا کردن الگوی فعالیت بسیار کندتربودند و در اجتناب از شوک نیز مشکل بیشتری داشتند .

 

موقعیت پایدار در مقابل موقعیت ناپایدار

محقیقین معتقدند این امر دلالت بر ارتباط بین اضطراب و ضعف در تصمیم گیری دارد . بیشاپ گفت

" انتخاب آنها دال براین است که آنها در فهمیدن این که آیا در موقعیت پایدار هستند یا محیط ناپایدار، تا از آن برای گرفتن بهترین تصمیم ممکن استفاده کنند، خطا می کنند".

وقتی در دنیای واقعی با تصمیم گیری روبرو می شویم، مهم است که تعیین کنیم آیا شرایط یا ارتباطی که در آن هستیم مطمئن است یا نامطمئن، و سپس تصمیم بگیریم براساس اطلاعات چه واکنشی نشان دهیم. در بسیاری از موارد، مردم در این مورد خیلی خوب هستند.با این حال ناتیج این مطالعه نشان می دهد اضطراب گرفتن بهترین تصمیم را سخت می کند . بیشاپ و همکارانش همچنین بیان می کنند که این امر ممکن است در پیدایش یا بدتر شدن اختلال اضطرابی کمک کند.  "مشکل در استفاده از اطلاعات مربوط به ثبات احتمالی نتیجه عمل ، درقضاوت درست یا خطا  در این که آیا عملی که منجر به نتیجه بد غیر منتظره شده ، تکرار شود یا نه ، ممکن است افراد دارای اضطراب بالا را درگیر تصمیم گیری ضعیف کند".  " همچنین ممکن است به عنوان نتایج بدی تجربه شود که کمتر قابل پیش بینی و قابل اجتناب می باشد. این امر می تواند به نوبه خود منجر به افزایش اختلالات مربوط به اضطراب شود، وبصورت بالقوه در شروع و یا دوام اختلالات اضطرابی نقش داشته باشد".

نویسنده تحقیق امیدوار است که نتایج بدست آمده در آینده در کمک به درمان کسانی که از اضطراب رنج میبرند و حداقل 40 میلیون نفر در ایالات متحده را در بر می گیرند  ، سهیم باشد.

 

References

Anwar, Y. (2015, March 2). Anxious people more apt to make bad decisions amid uncertainty. UC Berkeley News Center. Retrieved from http://newscenter.berkeley.edu/2015/03/02/anxious-people-decisions/

Browning, M., Behrens, T. E., Jocham, G., O'Reilly, J. X., and Bishop, S. J. (2015). Anxious individuals have difficulty learning the causal statistics of aversive environments. Nature Neuroscience, doi:10.1038/nn.3961.

 

مهناز مرادی – زوج درمانگر ومشاور فردی