سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

        جنگ مسواک زدن

 

 

       مسواک زدن موضوعی نیست که بتوان در اهمیت آن شک کرد و هر کودکی باید یاد بگیرد که حداقل دو بار در روز و ترجیحا" بعد از هر غذا ، دندان هایش را مسواک بزند . همچنین لازم است که از نخ دندان نیز استفاده کند ولی در مورد بعضی از والدین مجبور کردن کودکانشان به این که هر شب خودشان دندانهایشان را مسواک بزنند یک درگیری همیشگی است. 

       

     

          در این مقاله به راهکارهایی برای ایجاد عادت صحیح مسواک زدن پرداخته می شود:

  • عادت را زود ایجاد کنید

       اگر کودک ببیند که شما به طور مرتب دندان های خود را مسواک می زنید او نیز مشتاق خواهد شد که چنین کند . مدت ها قبل از اینکه کودک واقعا" بتواند دندانش را مسواک بزند به او مسواک خودش را بدهید . مقداری خمیر دندان روی آن بگذارید و به او اجازه دهید که با آن بازی کند .

 

  • به کودک بیاموزید که چطور مسواک کند

       به او بگویید که مسواک ، ماشین اسباب بازی کوچکی است که باید آن را روی دندان هایش حرکت دهد . در این مورد ترانه ای را مثل - مسواک بزن ، مسواک بزن ! تا میکروبا کشته بشن - بسازید و هنگامی که کودک مشغول مسواک زدن است آن را بخوانید . به او اجازه بدهید که بعد از اینکه مسواک زدید ، دندان های شما را وارسی کند . سپس شما هم دندان های او را وارسی کنید . به همراه کودک دندانهای خودتان را نیز مسواک کنید تا کودک بتواند شما را الگوی خودش قرار دهد .

 

  • با استفاده از تقویت مثبت این عادت را در کودک خود ایجاد کنید

       تمام تلاش های اولیه کودک در مسواک زدن را تحسین کنید . به کودک اجازه دهید که مسواک و خمیر دندان خودش را انتخاب کند . اغلب کودکان خمیر دندان های فانتزی و معطر را دوست دارند . مسواک زدن را در برنامه شبانه کودک خود قرار دهید . بدین ترتیب قصه ای را که شب ها برای کودک خود می گویید ، به شکل پاداشی برای مسواک زدن او در می آید .

 

  • از یک زمان سنج یا تایمر استفاده کنید

        زمان را برای مدتی طولانی تر از زمانی که معمولا کودک مسواک می زند ، تنظیم کنید و کودک را تشویق کنید که تا زمان به صدا در آمدن زنگ تایمر ، به مسواک زدن ادامه دهد . پیشرفت کودک را ثبت کنید . یک جدول [ دندان سالم ] تهیه کنید . هر بار که کودک مسواک می زند یک خط یا ستاره روی جدول بکشید . هنگامی که جدول پر شد ، او به عنوان جایزه یک خوراکی یا پاداش دیگری را دریافت خواهد کرد .

 

  • از دندان پزشک برای انگیزه دادن استفاده کنید

        برای اینکه از ترس از دندان پزشک پیشگیری کنید و کودک را تشویق کنید که به مسواک زدن عادت کند ، پیش از اینکه مشکلی به وجود آید ، ملاقاتی را با یک دندان پزشک ترتیب دهید . قبل از این ملاقات ، با کودک از بازی - دندان پزشک بازی - کمک بگیرید و یا اینکه کتابی را در مورد رفتن به دندان پزشکی برایش بخوانید . در مورد اینکه کودک چه چیزی را آنجا می بیند و چه کاری انجام می دهد با او صحبت کنید .

 

گردآورنده : مژده پورحسین_مشاور کودک و نوجوان