سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

اصول خودافشایی (2) ( قبل از مطالعه مطلب قبلی مجموعه را بخوانید)

 

 

 

1- خودافشایی اصیل نیازمند اعتماد است

2- خود افشایی اصیل نیار به گوش دادن بدون قضاوت دارد.

3- خودافشایی اصیل نیازبه عدم ارائه نصیحت و توصیه دارد.

 

پنجره زیر نشان دهنده پیوند فرد با اشخاص دیگر در 4 خانه است . اندازه هر خانه نشان دهنده آگاهی (خود فرد و دیگران ) از رفتار ، احساسات ، و انگیزه های خود است . خانه های این پنجره براساس شرایط حاکم تغییرمیکند.

 

  ناشناخته برای خود                                                            شناخته برای فرد               

منطقه کور

منطقه گشوده

منطقه نا شناخته

منطقه پنهان

             

 

خانه 1 یامنطقه گشوده : نماینانگر اشتیاق برای شناخته شدن توسط دیگران است و شامل جنبه هایی از شخصیت فرد است که توسط او و دیگران معلوم است . این قسمت مهمترین وارزنده ترین بخش برای ارتباط بین اشخاص است و با گستردگی آن فرد توان آنرا می یابد که توسط دیگران شناخته شود . و دیگران نیز با شناخت بهتر ازاو به وی نزدیک شوند . که در این وضعیت فرایند ارتباطی شکل دلپسندی می گیرد.

 

خانه 2 یا منطقه کور:

شامل آن ویژگیهایی از خود است که دیگران آنرامشاهده می کنند و به راحتی آنرا در می یابند ولی برای خود فرد قابل دسترسی نیست. مثل عادت خاصی که در جای خاص ازخود بروز می دهید بدون آنکه خود بدانید ولی دیگران متوجه می شوند . یا ممکن است شما خود را فردی بسیار توانا و دارای اعتماد به نفس بدانید درحالیکه چنین نیست و دیگران از شما رفتارهای عصبی فراوانی می بینند.

 

 

خانه 3 یامنطقه پنهان :

این خانه از چیزهایی پدید آمده است که شما ترجیح می دهید آنها را نزد خود نگاه دارید وبه دیگران منتقل نکنید یا شما سعی درگشودن راز دل خود نمی کنید و نمی گذارید دیگران به آنچه در درون شما وجود دارد پی ببرند و تجربه شما را در مورد خاصی مثل مشکلات خانوادگی احساس شما درمورد فرد یا افرادی و ... را دریابند.

خانه 4 یامنطقه ناشناخته :

منطقه ای است که هم برای شما و هم برای دیگران کاملا ناشناخته است و شامل آندسته از خصوصیات شما است که هرگز کشف نشده اند یا عبارتندازتواناییهای ناشناخته فرد.

این 4 پنجره به یکدیگروابسته اند. تغییری در یکی باعث ایجاد دگرگونی دربخشهای دیگر می شود. چنانچه شما بخشی از آنچه درمنطقه پنهان است را آشکارکنید آنرا جزیی ازخانه گشوده خواهید کرد به عبارت دیگربا آشکارکردن قسمتی ازویژگی های پنهان خویش (منطقه 3 ) به قسمت گشوده (منطقه 1)خواهیم افزود و زمینه را برای ارتباط بهتر و موثرتر هموارخواهیم کرد. برای ایجاد ارتباط بهتر و رسیدن به نقطه تفاهم منطقه گشوده را به میزان قابل ملاحظه ای باید گسترش داد.

 

 

تمرین :

در جمع دوستان و اقوام با توجه به میزان نزدیکی به افشای خود بپردازید و در گفتگوهای دیگران به میزان خودافشایی آنها توجه کنید و ببینید چقدر بر میزان آگاهی شما از آنها افزایش می یابد.