سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

  REBTو تفکر آرام

 

 

انسان طبیعتا غیرمنطقی فکر می کند. اما علیرغم غیرمنطقی بودن، قادر به تفکر منطقی نیز هست. تلاش عمدی ما برای تثبیت شیوه تفکر منطقی طول می کشد. در حالی که در هزاره اخیر،فلاسفه ، تاریخ نویسان ، و رواشناسان شناختی بطور تجربی براساس اطلاعات بدست آورده هم عقیده اند که " ما مستعد ایده های احمقانه یا خطا هستیم"!

به این ترتیب منظورمان از تفکر غیرمنطقی چیست؟

یک ایده یا باور غیر منطقی :

  • واقعیت را تحریف می کند
  • غیر واقعی است
  • مانع رسیدن شما به اهدافتان می شود.
  • منجر به هیجانات ناسالم می شود.
  • منجر به رفتارهای خود- تخریبی می شود.

وقتی دکتر آلبرت الیس در مورد تفکر و باورهای غیرمنطقی فکر میکرد، و متعاقبا وقتی دکتر آرون بک آنچه را ما امروزه شناخت درمانی می گوییم را گسترش می داد، اینگونه تفسیر کرد که " خطاها" در تفکر یا تحریف های شناختی باعث می شوند طرحواره های ناکارآمد حمایت و تثبیت شوند. تحقیقات محققینی مثل دکتر آموس تورسکی و دکتر دنیل کاهنمن و دیگران ، اطلاعاتی را دراختیار گذاشته که تایید می کند انسان در معرض ابتلا به تعصبات شناختی، با تحریف شناختی، و غیر منطقی است. دکتر کاهنمن که به خاظر تحقیقاتش در روانشناسی شناختی و اقتصاد رفتاری شناخته شده ، کتابی منتشر کرد تحت عنوان " تفکر کند و شتابزده، در این کتاب ، او توصیف می کند که چگونه مغز ما حرکتی چرخشی انجام می دهد برای این که اطلاعات را در ک کند و با سرعت به احساسی برسد، او به این کار " سیستم 1" می گوید. یک  نتیجه تفکر شتابزده این است که مغز ما یک راه میانبر (کوتاه شده) را انتخاب می کند، به این ترتیب که ، اطلاعات مرتبط را نادیده می گیرد. در نتیجه به عنوان عوارض جانبی این روند شتابزده مایل به تفکرات غیر منطقی هستیم.  

وقتی دکتر الیس REBT  را در مبارزه با تفکر غیر منطقی ابداع کرد، دکتر کاهنمن بعدا تاکید کرد که مغز" آرام" ما  مسئول تفکر منطقی تر و حساس تر است، که او آنرا " سیستم 2" نامید. هم الیس و هم کاهنمن معتقد بودند می توانیم با آموزش آرام کردن سرعت ، مغز را از داشتن افکار غیرمنطقی و یا ناسازگار دور سازیم. دکتر الیس می گوید که هدف رواندرمانی این است که با پذیرفتن این که براساس ویژگی بیولوژیک ، امکان تجربه هیجانات و افکار غیرمنطقی را داریم. عادت " کند کردن" افکار ارزیابی کننده را ، قبل از غلبه ذهن" شتابزده" ایجاد کنیم.

 

آیا می توانیم وقتی ذهن ما شتابزده عمل می کند شفاف، منطقی ، و کارآمد فکر کنیم؟ به جای آن به عنوان تمرین ، سعی کنید مکث کنید، سرعت مغزتان را آرام کنید و به افکارتان توجه کنید.

 

مهناز مرادی – زوج درمانگر