سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

چگونه مثبت بیاندیشیم

نکاتی برای مثبت اندیشی

نویسنده کندری چری

آیا می توانید یا د بگیرید که چگونه مثبت فکر کنید؟ احتمالا مطالبی در مورد سودمندی مثبت اندیشی شنیده اید. تحقیقات نشان می دهد افراد مثبت اندیش، مهارت مقابله ای بهتری در استرس، سیستم ایمنی قوی تر ، و ریسک پایین تری در ابتلا به اختلالات  قلبی – عروقی  دارند. در حالی که این مسئله اکسیر سلامتی نیست،  اما داشتن دیدگاهی خوش بینانه به جای نشخوار افکار منفی می تواند بر سلامت روانی شما اثرات مثبتی به جای بگذارد.

چه کاری برای مثبت اندیش بودن می توانیم انجام دهیم؟ چند استراتژِی رایج ، مثل یادگیری شناسایی افکار منفی و جایگزین کردن آنها با افکار مثبت تر، راهکار اصلی هستند . گرچه این کار زمان می برد، اما شما بتدریج در می یابید که تفکر مثبت روند طبیعی فکر کردن را به خود می گیرد.

در این جا به 4 نکته که با رعایت آن می توانید مثبت بیاندیشید اشاره می شود.

  • از خود-گویی منفی اجتناب کنید: خود-گویی شامل اموری می شود که شما در ذهن با خودتان مرور می کنید. به این کار به عنوان صدای درونی ذهن خود که چگونگی تعامل با جهان اطرافتان را تجریه و تحلیل می کند، بیاندیشید. اگر خودگویی شما بر افکار منفی متمرکز باشد، اعتماد به نفستان آسیب خواهد دید. وقتی نقادانه در مورد خودتان فکر می کنید، یک لحظه مکث کنید و خودگویی تان را ارزیابی کنید. الیزابت اسکات در مدیریت استرس ، توصیه می کند، با توجه به الگوهای فکری خود و تمرکز بر تغییر آنها به الگوهای فکری مثبت تر شروع کنید. وقتی متوجه می شوید که درگیر افکار منفی هستید ، گفتن " ایست" می تواند به شکستن الگو کمک کند.

  

2- بذله گو باشید: به نظر سخت می آید که وقتی بذله گویی و یا نورخوش قلبی در زندگی تان کم است ، خوش بین بمایند. حتی وقتی با چالش های زندگی روبرو هستید، مهم است که زندگی خود را به روی خنده و سرگرمی باز نگه دارید. گاهی اوقات به رسمیت شناختن پتانسیل طنز در یک موقعیت ، می تواند استرس را کاهش دهد و چشم انداز شما را روشن کند.

 جستجوی منابع بیرونی طنر مثل دیدن سریالهای کمدی خنده دار، یا خواندن جوک ، می تواند به مثبت اندیشی شما کمک کند.

3- پرورش خوش بینی : یادگیری مثبت اندیشی ، مثل تقویت عضله است . هر چه بیشتر از آن استفاده کنی ، قوی تر می شود. پژوهشگران معتقدند که سبک بیانی شما ، این که چگونه حوادث را توصیف می کنید، بیانگر این است که آیا شما فردی خوشبین یا بدبین هستید.

فرد خوشبین تمایل به داشتن سبک توصیفی مثبت دارد. اگر شما حوادث خوب را به مهارت و تلاش خود نسبت دهید ، احتمالا فردی خوشبین هستید. اگر اعتبار حوادث خوب را به نیروهای بیرونی نسبت می دهید، احتملا بیشتر افکار منفی دارید و بدبین هستید. اصول مشابهی در مورد چگونه توصیف کردن منفی حوادث  صدق می کند.

فرد مثبت اندیش حوادث بد و یا مایه تاسف را به عنوان حوادث مجزایی که خارج از کنترل خود است توصیف می کند، در حالی که افراد بدبین این امور را شایع تر می بینند و اغلب خود را به خاطر وقوعشان سرزنش می کنند. با یک لحظه تامل و تحلیل حوادث و مطمئن شدن از این که در اتفاقات خوب به خودت اعتبار دهی ، نه اینکه خود را به خاطر اتفاقات خارج از کنترلت سرزنش کنی، می توانی خوش بین و مثبت اندیش تر شدن را شروع کنی. 

4- براساس آن عمل کنید: کلید خاموش وروشن برای مثبت اندیشی وجود ندارد. اگر شما یک خوش بین طبیعی متولد شده اید، تفکر مثبت می تواند تلاشی در مواجهه با موقعیت های چالش برانگیز باشد. مثل هر هدفی نکته کلیدی این است که برای مدت طولانی به آن بچسبید و رهایش نکنید. حتی اگر متوجه شدید که افکار منفی دروجودتان خانه کرده است، می توانید راه هایی برای به حداقل رساندن خودگویی منفی پیدا کنید ودورنمای مثبت تر را پرورش دهید.

در نهایت از درخواست کمک از دوستان و خویشان نترسید. وقتی متوجه شدید شروع کرده اید به منفی فکر کردن، با دوست یا فامیلی که می توانید روی او در ارائه بازخورد و تقویت مثبت حساب کنید، تماس بگیرید. به خاطرداشته باشید که برای مثبت اندیشی ، نیاز به تربیت و پرورش خود دارید. صرف انرژی در انجام کارهایی که از آنها لذت می برید، و وقت  گذرانی با افراد مثبت اندیش، دو روشی است که می توانید مثبت اندیشی در زندگی تان را تقویت کنید.

 

 

References

Boehm, J.K., & Kubzansky, L.D. (2012). The heart's content: The association between positive psychological well-being and cardiovascular health. Psychological Bulletin, 138(4), 655-91. doi: 10.1037/a0027448.

Naseem, Z., & Khalid, R. (2010). Positive thinking in coping with stress and health outcomes: Literature review. Journal of Research and Reflections in Education, 4(1), 42-61. Retrieved from http://ue.edu.pk/jrre/articles/41004.pdf.

Mayo Clinic. (2014). Positive thinking: Stop negative self-talk to reduce stress. Retrieved from http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950.

Scheier, M.F., & Carver, C.S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Science, 2(1), 26-30.

Scheier, M.F., & Carver, C.S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4(3), 219-247.

مترجم: مهناز مرادی " مشاور زوج درمانگر"