سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

مهم است که هر یک از ما زمانی را برای نشستن پیدا کنیم و با خودمان خلوت کنیم. شاید شما از طریق مراقبه، از طریق تأمل در سکوت یا خودکاوی عمدی با خود ارتباطی پیدا کنید. هدف از خلوت درونی سالم این است که فضایی را برای کاوش در تکه هایی از خود که برای شما ارزشمند است و یا آرزو می کنید تغییرش دهید، بیابید.

خلوت سالم بدین معنا است که به خاطر اشتباهات یا رفتارهای گذشته خود را سرزنش نکنید، هنگام بررسی اشتباهات، یا تعاملاتی که آنطور که می خواستید پیش نرفته، خود را زیر سوال نبرید.هدف این است که فضایی برای پذیرش خود داشته باشید که در آن برنامه هایی را که برای تغییر زندگی دارید، توسعه دهید.

تمرین ها ی زیر را انجام دهید و این فضا را برای خود ایجاد کنید.

  • خود را بطور منظم بررسی کنید: چند بار در روز خود را چک می کنید؟ با پرسیدن یک سوال ساده از خود شروع کنید: اکنون چه احساسی دارم؟ به پاسخ خود توجه داشته باشید. وارد بدن خود شوید و متوجه شوید چه چیزی به شما می گوید. به آنچه در سینه یا شکمتان می گذرد توجه کنید.

 

  • سکوت را پیدا کنید: ما در دنیایی پر از اطلاعات زندگی می کنیم. وقتی برای مدتی از چرخ و فلک دور شوید و سکوت پیدا کنید ، با خود عمیق تان هماهنگ می شوید. سعی کنید هر صبح یا شب فقط پنج دقیقه وقت بگذارید تا در سکوت بنشینید و فقط حضور داشته باشید. نیازی نیست نگران خالی کردن همه افکار از ذهن خود باشید. فقط به افکارتان توجه کنید ، آنها را رها کنید و به درون خود برگردید.
  • روی نفس خود تمرکز کنید: این کار را می توانید در هر مکان و هر زمان انجام دهید ، بنابراین راهی عالی برای برقراری ارتباط با خود در طول روز است. تمرکز روی تنفس به شما کمک می کند تا عمیق تربه درون خود کشیده شوید. با آگاهی به تنفس خود، فقط روی آن تمرکز کنید. سپس هنگام دم و بازدم تنفس خود را دنبال کنید. بالا آمدن قفسه سینه خود را وقتی پر از هوا می شود، احساس کنید ، آنرا تا شکم خود که پر از هوا می شود، دنبال کنید و دوباره بیرون بدهید. این کار را تا زمانی که احساس می کنید لازم است، تکرار کنید.
  • احساسات خود را حس کنید: وقتی شرایط سخت می شود، ما معمولاً احساس خود را تحت فشار قرار می دهیم و آنها را نمی بینیم، یا انکار می کنیم. با این کار از درون خود جدا می شویم. اجازه دهید که تمام احساساتتان را درک کنید. شهامت کنار هیجانات ناراحت کننده یا سخت و ترسهایتان نشتن، را داشته باشید. با خودتان مهربان باشید و نفس خود را تنظیم کنید.
  • ژورنال نویسی کنید: نوشتن خودکار راهی عالی برای بهره گیری از خرد درونی و ارتباط عمیق برقرار کردن با خود است. یک دفتر یادداشت یا ژورنال بردارید، و از خودتان سوالهایی بپرسید مثل " امروز نیاز دارم که چه چیز را بدانم؟". به پاسخ خود گوش کنید و همه آنرا بنویسید. ترفند این است که زیاد به آنچه می نویسید فکر نکنید ، بلکه بگذارید قلم شما بدون ویرایش ، قضاوت یا احساس گناه از صفحه عبور کند. اینکار هنگامی که احساس گیر افتادن می کنیم، روشی عالی است، زیرا غالباً همه پاسخ های مورد نیاز خود را داریم، فقط باید آنها را کشف کنیم.
  • مراسمی صبحگاهی ایجاد کنید: هر روز صبح قبل از شروع برنامه روزانه، حتی اگر شده تنها پنج دقیقه وقت بگذارید، بنشینید و از خودتان آگاه شوید. این را یک تمرین منظم کنید که هر روز وقت خود را صرف انجام کاری کنید که روح شما را تغذیه کند. ممکن است بخواهید مدی تیشن کنید، ژورنال تان را بنویسید ، یا جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید. هر کاری که به دردتان می خورد را بصورت تمرین روزانه درآورید تا ارتباط خود با درونتان را عمیق کنید.
  • از افکار خود آگاه شوید: چیزهایی که روی آنها تمرکز می کنیم مواردی هستند که به واقعیت ما تبدیل می شوند ، بنابراین از افکار خود آگاه شوید. توجه کنید که ترس یا خود انتقادی از کجا برمی خیزد. این افکار را قضاوت نکنید، بلکه آگاهانه تصمیم بگیرید که آنها را رها کنید یا آنها را با نگاهی جدید، مشاهده کنید. وقتی توانایی انجام این کار را داشته باشیم ، برای آشکار کردن چیزهایی که واقعاً آرزو می کنیم، مجهزتر هستیم.
  • ورزش کنید: حرکت و ورزش را به عنوان نوعی عشق به خود به جای کارهای روزمره ببینید. به آنچه بدن شما نیاز دارد گوش دهید و با آن جریان پیدا کنید تا اینکه خود را مجبور به انجام کاری کنید که احساس می کنید دشوار است. در طبیعت قدم بزنید، برقصید ، بدوید ، به یک کلاس بروید، یا از تشک یوگای خود استفاده کنید. کاری را انتخاب کنید که برای بدنتان سودمند است. واقعاً احساس کنید که حرکت و کشش بدن شما چگونه است ، و در هر حسی که برای شما ایجاد می شود، لنگر اندازید.
  • کارهای بیشتری که شما را خوشحال می کند، انجام دهید: واقعا چه کاری باعث می شود قلبتان آواز بخواند؟ چه چیز شما را فعال می کند؟ شاید نقاشی یا خلاقیت. شاید ترجیح می دهید یک غذلی مقوی برای خانواده وخودتان آماده کنید، یا به دل طبیعت بزنید. هرکاری که دوست دارید را هرچه بیشتر انجام دهید. در کجای برنامه روزانه خود می توانید برای این کارها جایی باز کنید؟ چه چیزهایی را می توانید از لیست کارهای روزانه تان حذف کنید که به خود اجازه شادی درونی بدهید؟
  • بخندید: هر روز با خودتان در آینه احوالپرسی کنید. وقت بگذارید و با نگاه کردن به چشمان خودتان، با خود ارتباط برقرار کنید. به خود لبخند بزنید، و حرکت درون خود را حس کنید. حتی می توانید یک جمله تاکیدی مثبت یا مانترای خود را با صدای بلند در مقابل آینه بیان کنید. حضور خود را قبل از پرداختن به کارهای روزانه اعلام و تایید کنید.
  • چالشی را به زندگی خود وارد کنید: پذیرفتن چالش ها اقدامی صمیمی است ، زیرا همه نیاز داریم تا در فضاهای ناشناخته عمیق فرو برویم. این کار سخت است ، به همین دلیل بسیاری از مردم از چالش ها پرهیز می کنند. هنگامی که یک چالش را پیش می گیرید و واقعاً شروع به گسترش همه توانایی های خود می کنید، به خودتان این فرصت را می دهید که اعتماد به نفس و خود ارزشمندی خود را افزایش دهید .
  • با خودتان وقت بگذرانید: وقتی با خودتان برای ناهار خوردن بیرون می روید، به خود یادآوری می کنید که اولویت تان چیست. وقتی برای اولویت بندی برای خودتان وقت می گذارید، یعنی رفتار صمیمانه ای با خود داریم و در این حالت است که می توانیم شریک زندگی ای پیدا کنیم که میخواهیم همین کار را انجام دهد. این موردی در ایجاد مرزها و داشتن انتظارات سالم است.
  • محیط خود را تمیز نگهدارید: وقتی در محیطی استرس زا کار می کنید و به خانه ای به هم ریخته برمی گردید، احتمالا از یک منبع اضطرابی به منبعی دیگر روی می آورید. تمیز و مرتب نگدهداشتن محیط زندگی تان اضطراب را پایین می آورد و فضایی به شما می دهد که بتوانید روی مسائل مهم زندگی متمرکز شوید.

این اقدامات کوچک و روزمره به ما کمک می کند ارتباط خود را با خودمان تعمیق بخشیم. آنها به ما کمک می کنند تا استحکام داشته باشیم، اعتماد به نفس پیدا کنیم و در همسویی با آنچه واقعاً می خواهیم زندگی کنیم. کدام مانترا یا برنامه روزمره ای شما را با احساسات واقعی تان در ارتباط قرار می دهد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 مهناز مرادی" مشاور- زوج درمانگر"

ویدئوهای ما را در صفح اینستاگرام مرکز دنبال کنید

#sahiandish_moshavere