سهی اندیش را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

 

29 راه برای موفقیت درایجاد رفتاری ریشه دار(قسمت اول)

 

 

     " ما همان هستیم که دائماً تکرار می کنیم ، بنابراین برتری ما عملمان نیست بلکه عاداتمان است."  ارسطو

      زندگی روزانه درواقع عمل به عادت هایی ست که تا پایان روز ادامه دارند و شبیه حلقه  زنجیرهایی هستند که آرام آرام توسط کارهای قبلیمان بافته شده اند .

     اما عادت ها می توانند تغییر کنند ، به سختی آنچه گاهی انتظار می رود .

     تغییر عادت را ساده در نظر بگیرید:

     تغییر عادت پیچیده نیست . درواقع فقط نیاز است چند مورد ساده را بدانید . موارد دیگر تنها کمک می کنند که این موارد ساده به واقعیت بپیوندند .

     قدمهای ساده در تغییر عادت :

1 – برنامه ( نقشه ) مورد نظرتان را بنویسید .

2 – محرک ها و عادتهای جایگزین را شناسایی کنید .

3 – در مدت سی روز ، تمرکز کنید بر اینکه هرگاه  محرکتان اتفاق افتاد ، عادت جایگزین را انجام دهید .

 

  • برگه یادآور تغییر عادت

    آنچه در زیر می آید راهنمائیهایی است که کمکتان می کند عادتی را تغییر دهید . مٲیوس نشوید ، همواره گامهای ساده بالا را به یاد بیاورید . بقیه در واقع راههای مختلفی است که کمکتان می کند در تغییر عادتتان موفق شوید .

1 – هر بار فقط  روی یک عادت ، کار کنید . این امر بسیار با اهمیتی است . تغییر عادت سخت است حتی اگر با یک عادت طرف باشید . اگر با بیش از یک عادت کار کنید در واقع برای شکست خوردن ، برنامه ریزی کرده اید . روند را ساده نگه دارید و به خودتان اجازه دهید که متمرکز باشید و بدین وسیله به خود بهترین شانس را برای موفقیت بدهید . به هرحال می توان گفت  علت اینکه بسیاری در انجام  قول و قرارها و نیت هایی که در هنگام شروع دارند، شکست می خورند این است که همزمان می خواهند از عهده چند تغییر با هم  برآیند .

 

2 – از موارد کوچک شروع کنید : هر چه کوچکتر باشد ، بهتر است چرا که تغییر عادت سخت است و هر چه با موارد بزرگتر درگیر شوید در واقع مقدمات شکست را فراهم می کنید . می خواهید ورزش کنید ؟ فقط با 5 – 10 دقیقه شروع کنید.می خواهید ازخواب زودتر بیدار شوید ؟ فقط 10 دقیقه ازآنچه الان بیدارمی شوید زودتر بلند شوید . یا نصف عادات را در نظر بگیرید .

 

3 – چالش را سی روزه انجام دهید : بر اساس تجربه من ، اگر متمرکز و پایدار باشید تغییر یک عادت سی روز طول می کشد. این عدد 30 در واقع یک عدد گرد شده است که از هرفرد به فرد دیگر و یا هر عادت به عادت دیگرمی تواند متفاوت باشد. اغلب عدد جادویی" 21 روز" را در تغییر عادت در جاهای مختلف می خوانید اما این عدد یک افسانه است و هیچ دلیلی برای آن پیدا نشده است . مطالعات اخیر نشان می دهد که 66 عدد مناسبتری است . اما 30 عدد خوبی برای شروع شماست . چالش شما : چسبیدن به یک عادت هر سی روز یکبار و اعلام پیشرفت روزانه اتان است .

 

4 –عادتی را که می خواهید تغییر دهید، جایی بنویسید : فقط گفتن اینکه تغییری را خواستارهستید انگیزه کافی برایتان ایجاد نخواهد کرد. واقعاً باید آن را بر روی کاغذ بنویسید . بنویسید که قصد دارید چه عادتی را تغییر دهید .

 

5 – برنامه ریزی کنید : در حالیکه می نویسید که چه عادتی را می خواهید تغییر دهید بنویسید که طرح و برنامه اتان در این مورد چیست . در این صورت شما مطمئناً آماده اید. طرح و نقشه اتان باید شامل : دلایل یا انگیزه تان برای تغییر ، موانع موجود ، محرکها ، دوستان همراهتان ، و هر آنچه که شما را به موفقیت خواهد رساند ، باشد .

 

6 – انگیزه هایتان را بشناسید و مطمئن باشید که قوی و محکم هستند : آنها را در برنامه اتان بنویسید . وقتی که مشغول این کار هستید کاملاً روشن و واضح کار کنید لازم است تمام منافع انجام کاردر ذهنتان کاملاً واضح و روشن باشد.اگر فقط به خاطر خودتان انجام می دهید با اینکه می تواند محرک خوبی باشد اما معمولاً کافی نیست. ما به چیز قوی تری احتیاج داریم . مثلاً در مورد خودم ، سیگار را به خاطر همسر و فرزندانم ترک کردم .من به آنها قول دادم .می دانستم که اگر سیگار را ترک نکنم نه تنها آنها پدروشوهرنخواهند داشت بلکه خودشان هم ممکن است به سیگار کشیدن رو بیاورند(همسرم نیز سیگار می کشید وهمراه با من ترک کرد ) .

 

7 – فوراً شروع نکنید : در برنامه اتان ، یک تاریخ شروع درج کنید . این تاریخ می تواند یک تا دو هفته بعد از شروع نوشتن برنامه اتان باشد . وقتی که شما همان موقع مثلاً همین امروز شروع کنید به طرح و برنامه اتان جدیتی که شایسته اش هست را نداده اید. وقتی که یک تاریخ شروع و یک تاریخ خاتمه داشته باشید همین تاریخ گذاشتن جوّی را برایتان ایجاد می کند که نشان دهنده انجام کاری با اهمیت ومهم است. همه را درجریان تاریخ شروع یا تاریخ خاتمه برنامه تان بگذارید. این تاریخها را روی دیوار اتاقتان یا روی صفحه کامپیوترتان بچسبانید. کاری کنید که این روز برایتان روزبزرگی بشود .این کارها باعث می شود که علاوه بر قابل پیش بینی شدن، برایتان ایجاد هیجان نماید و کمکتان کند که آماده بشوید.

 

      

ترجمه و تنظیم : دکتر شیوا باقری نیا